Legyen múzeum!

  • 2004. április 22.

Publicisztika

Az ünnepség meg a hozzá kapcsolódó események, a beszédek, az Akadémián rendezett konferencia, a megnyitó nyilvánossága úgy zajlottak, ahogy az illik. A magyar állam legmagasabb képviselői, pártállásra való teintet nélkül, szép és őszinte beszédeket mondtak. A miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy "a holokauszt aljas bűnét magyar emberek követték el magyar emberek ellen". Ez pontos megfogalmazás, a "zsidónak" nyilvánított magyar állampolgárok elpusztításának egyetlen el-fogadható értelmezése. És mint ilyen csak ez várható el, sőt, követelhető meg a demokratikus köztársaság hivatalos kép-viselőitől.

n A múlt héten megnyílt a Páva utcában a Holokauszt Emlékkiállítás.

Az ünnepség meg a hozzá kapcsolódó események, a beszédek, az Akadémián rendezett konferencia, a megnyitó nyilvánossága úgy zajlottak, ahogy az illik. A magyar állam legmagasabb képviselői, pártállásra való teintet nélkül, szép és őszinte beszédeket mondtak. A miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy "a holokauszt aljas bűnét magyar emberek követték el magyar emberek ellen". Ez pontos megfogalmazás, a "zsidónak" nyilvánított magyar állampolgárok elpusztításának egyetlen el-fogadható értelmezése. És mint ilyen csak ez várható el, sőt, követelhető meg a demokratikus köztársaság hivatalos kép-viselőitől.

A kiállítás szép és megrázó, mi is el fogjuk vinni serdülő gyermekeinket, és még az is lehet, hogy e kiállítás nélkül sokkal nehezebben kezdenénk beszélni nekik arról, hogy hogyan történhetett meg: a magyar állam és a magyar nemzet egy része aktívan közreműködött a magyar nemzet egy általuk önkényesen kijelölt részének a kiirtásában.

És egyáltalán nem akarjuk e szomorú, ám mégis felemelő eseményeket holmi akadékoskodással elrontani.

Épp ellenkezőleg.

A Páva utcai kiállítás tiszteletre méltó szerénységgel emlékkiállításnak nevezi magát. De bajosan is tehetne mást. A kiállított fényképek ugyanis nem többek annál, amik: kiállított fényképeknél. Ahhoz, hogy a kiállító intézmény, a Holokauszt Múzeum és Dokumentációs Központ is az lehessen, amit a saját neve állít, még nagyon sok mindent kell a köztársaságnak tennie. A "múzeum" a klasszikus definíció szerint hármas feladatot lát el: tárgyi emlékeket gyűjt és konzervál, ezeket tudományosan feldolgozza, valamint közművel is: ezeket az emlékeket bemutatja a nagyközönségnek. A Páva utcai múzeumnak előbb-utóbb el kell mondania a saját történetét, a Magyar Köztársaság történetét is a magyarországi zsidóüldözésekről. Úgy, ahogy elmondja a magáét a jeruzsálemi Yad Vashem vagy a berlini zsidó múzeum. Erre csak egy állandó kiállítás alkalmas, amelynek koncepcióját és filozófiáját történészeknek kell kimunkálniuk; s aminek nemcsak arra kell választ adnia, hogy hogyan, de arra is, hogy miért történt meg mindez. A Páva utcai dokumentációs központnak össze kell gyűjtenie mindazokat az írásos és tárgyi dokumentumokat, amelyek a magyarországi zsidóüldözésekhez köthetők. Fotókat, magánleveleket, naplókat, visszaemlékezéseket, az állam működése során keletkezett megannyi iratot, parlamenti jegyzőkönyveket, listákat, előterjesztéseket, utasításokat, rendeleteket, menetrendeket. Újságcikkeket és könyveket, amelyek olyan viszonyokat teremtettek az országban, hogy a népirtás magától értetődő szükségszerűséggé vált.

A múzeumnak meg kell tudnia az áldozatok nevét és haláluk lehető legpontosabb körülményeit. Meg kell írnia - a költővel szólva - a Holtak Enciklopédiáját.

Ha ezt a munkát nem végezzük el, úgy a múlt héten megnyílt épület csak díszlet marad. A részvétlenség és a felejtés emlékműve.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.