Markos András: Ágynak döntsd a tőkét!

  • 2003. június 19.

Publicisztika

Az egészségügy és az abban dolgozók helyzete évek óta folyamatosan romlik, a rászorulók ellátása az átgondolatlan és tűzoltásszerű megoldások miatt egyre alacsonyabb színvonalú. A kórházakba a betegeknek nemegyszer be kell vinni a szükséges gyógyszereket, az elegendő mennyiségű élelmiszert, miközben a szlogenek szintjén az ellátás "ingyenes és magas színvonalú".
Az egészségügy és az abban dolgozók helyzete évek óta folyamatosan romlik, a rászorulók ellátása az átgondolatlan és tűzoltásszerű megoldások miatt egyre alacsonyabb színvonalú. A kórházakba a betegeknek nemegyszer be kell vinni a szükséges gyógyszereket, az elegendő mennyiségű élelmiszert, miközben a szlogenek szintjén az ellátás "ingyenes és magas színvonalú".

A tavaly elhunyt dr. Kis Gyula országgyűlési képviselő, aki az egészségügy mindenki által elismert szakértője volt, nem értett egyet az olyan privatizációval, ami a profitszerzésnek és az ügyeskedésnek nyit csak utat, de a betegeknek semmi haszna belőle. Vele együtt többen is úgy véltük: az egészségügyet csak úgy lehet és szabad piacosítani, hogy a kormányzat előtte pontosan meghatározza, milyen egészségügyi ellátás jár a befizetett járulékért. E munka elvégzéséhez eddig egyetlen kormánynak sem volt bátorsága. A mindenkori kormánytervezetek rendre üzleti biztosítókról, egészségpénztárakról, a copayment bevonásáról beszélnek.

H

De miért fizessek külön piaci alapon működő egészségpénztárba, amikor életem során tisztességesen fizettem a járulékokat? Erre a kérdésre mindig homályosan megfogalmazott válaszok érkeznek "emelt szintű ellátásról", "különszobáról", "egyfajta hotelszolgáltatásról" és hasonló "finomságokról". Az egészségpénztáraknak különben is az a jellegzetességük, hogy a szolgáltatást igénybe vevőnek azonnal fizetni kell (a nyugdíjpénztáraknál a szolgáltatás - a nyugdíj kifizetése - időben eltolódik). A jelenlegi magas járulékszint mellett értelmetlen azt várni a polgároktól, hogy több biztosítást fizessenek, ráadásul azért, amit a piacon a pénzükért meg is vehetnek (például a gyógyítást az orvostól). A nemzetközi tapasztalatok szerint az üzleti alapú biztosítási díjtételek általában növekvő tendenciát mutatnak.

Vannak, akik azt sugallják: a piaci alapon működtetett egészségügybe az évi 20-31 milliárd forint közé tett hálapénz legálisan becsatornáztatható (mivel a szolgáltatás nem "ingyen" jár, hanem mindennek szabott ára van). És ha ez az összeg megjelenik az ágazatban, az önmagában is gyógyír lehet az egészségügy számos bajára. Ez azonban illúzió. A "hálapénzt" az emberek konkrét személynek adják (ha adják), nem pedig egy személytelen intézménynek. Abban a pillanatban, hogy a hálapénz "láthatóvá" válik, adó- és járulékköteles lesz, azaz a töredéke az emlegetett 20 vagy 30, vagy akár 60 milliárdnak. Az is elvetélt ötlet, hogy a hálapénzt egészségpénztári vagy biztosítási alapú mederbe tereljék, hiszen a legrászorultabbak, az idős nyugdíjasok - akik alkalmanként kisebb összegeket adnak az őket ellátóknak - nem fognak ilyen típusú biztosítást kötni.

H

Miközben az elmúlt években a veszteséges pénzintézeteket többször is konszolidálták, az egészségügy szinte soha nem kapott külön támogatást. Sőt: 1994 és 1998 között az MSZOSZ vezette egészségügyi és nyugdíj-biztosítási önkormányzatok készfizetői kezességet vállaltak az általuk is tulajdonolt Postabankért, és ennek következményeként a járulékfizetők pénzéből mintegy 13 milliárd forintot fizettek ki az államnak a rogyadozó Postabank helyett.

A rendszerváltás óta az ágazatot nem "konszolidálták", mi több, az inflációs rátával sem növelték az egészségügyre fordítható kiadásokat. A betegek ellátási körülményei mindeközben fokozatosan romlanak; noha a magyar kórházak nagy részének van minőségi ISO szabványa, a legtöbbjük csak ideiglenes (!) működési engedéllyel rendelkezik. A tervezett törvények nem foglalkoznak az amortizációval sem; ezek a költségek nincsenek beépítve a finanszírozásba. Továbbá: ha valaki kórházban fekszik, majd szükséges számára egy állapotfeljavító ellátás egy másik osztályon, akkor a kórház hét napon keresztül egyetlen fillért sem kap ennek a finanszírozására. Az egyes ellátások támogatásánál senki sem veszi figyelembe az életkori sajátosságokat, azt, hogy azonos betegségnél több idő kell egy idősebb állampolgár gyógyításához, mint egy fiataléhoz - és a sor folytatható.

H

Ha az intézményrendszert változatlanul hagyják, akkor eleve fölösleges bármilyen reform. Eddig egyik kormányzat sem merte rászánni magát arra, hogy átalakítsa a rosszul működő rendszert. Ehhez ugyanis a rendszer felesleges elemeit fel kellene számolni; csakhogy abban a pillanatban, amikor mondjuk egy kiöregedett épületben működő, kritikán aluli ellátást nyújtó intézmény bezárását elterveznék, az érintett szakmabeliek - akár a felhergelt lakosságot is bevonva - azonnal politikai síkra terelnék az ügyet, mire az aktuális kormányzat azonnal visszavonulót fújna. Az eredmény: hiába lesz a rendszerben egy új, korszerű intézmény, a feleslegeset továbbra is finanszírozni kell, vagyis az amúgy is elégtelen források tovább szűkülnek.

Azt is el kellene érni, hogy a finanszírozási pontok legalább az inflációt kövessék. Megmagyarázhatatlan, de attól még tény: 1994-hez képest havi 50 ezerrel több a fekvő beteg; és minél több a beteg, annál többet kap a kórház. A betegfogdosásra az intézmények rá vannak kényszerítve, s még inkább rá lesznek. Ezt a problémát egyetlen jelenlegi törvény sem orvosolja.

Nem megoldás az akut forráshiányra az ún. elkülönített kasszák (gyógyszerkassza, járóbeteg-kaszsza stb.) tervezett egybenyitása sem: ez csak a pénzhiány leplezését szolgálja, nem a kasszák közötti átjárhatóságot (hiszen a pénz mennyisége változatlan marad). A kellő érdekérvényesítéssel rendelkező szakmák felpörgetik majd a "termelést" - s ily módon kiszedik a pénzt a közösből -, ami hátrányba hozza a többieket. Erre a jelek szerint nem gondoltak a döntéshozók.

Van más probléma is: ha mondjuk egy intézmény nem a saját szintjének megfelelően van felszerelve. És nemcsak arról van szó, amikor adott esetben korszerűtlen gépekkel dolgozik, hanem arról is, amikor a kelleténél drágább - mert nagyobb kapacitású - műszereket használ teljesen feleslegesen. Például a százhalombattai rendelő éves kiadása 350 millió forint körüli; ebből az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) 105-110 milliót áll a teljesítmény alapján, a többi a városi költségvetésből érkezik. A rendelő 70-100 ezer ember ellátására képes, ám vonzáskörzetébe 18-20 ezren tartoznak. Az alapellátást helyben kell megkapni mindenkinek, ez világos - csakhogy még a kis helyek is arra törekszenek, hogy komplex ellátást nyújtsanak, amit semmi sem indokol akkor, amikor a források erősen korlátozottak. Miért kell például egy szakrendelőbe olyan gépeket venni, amik valójában csak kórházakba szükségesek? Mert ha már megvannak, a közérdekre hivatkozva beindul a henger, hogy kipréseljék az OEP-től az egyébként felesleges műszerek finanszírozását. Ezt vajon miért teszi lehetővé a törvény?

A kormánynak az átalakítással egyidejűleg többletforrásokat kellene felszabadítania az egészségügyi ellátásokra, legalább szintre hozni a korábban elhanyagolt területeket. Nem ártana átvilágítani azokat az állami ernyő alatt működő egészségügyi vállalkozásokat, amelyek csak a pénzt viszik, a produkált eredmény viszont roppant kevés. Például az ún. modellkísérleteket, amelyek ha működőképesek, országosan is be kell vezetni őket, ha meg nem, abba kell hagyni a finanszírozásukat. A veresegyházi modellkísérlet például tavaly több mint egymilliárd forintot kapott úgy, hogy az érintett területen dolgozó háziorvosok elszámolási kötelezettség nélkül jutottak több millióhoz. Számokban kifejezve: 85 háziorvos, 4 szakrendelő, 4 kórház 800 millió forint vissza nem térítendő támogatáshoz jutott, illetve további 74 milliót fordítottak környékbeli fejlesztésekre. A rehabilitáció OEP-finanszírozásakor 30 ágyat 3-as szorzóval számolnak el - a kórházaknál ez a szorzó általában 1,2-1,5, az Országos Rehabilitációs Intézetnél 1,5-3.

Ha az állam ezt a modellt követné országosan is, az egészségügy Bős-Nagymarosa szakadna a költségvetésre.

H

De hát mi az akadálya a valódi egészségügyi reformnak? Legtöbbször maga az egészségügy: a "feudális" viszonyok, az egészségügy terén impotensnek bizonyult kormányzatok (valamennyi), valamint a rossz törvények.

A jelenlegi kormány nem beszélt érthetően (de leginkább sehogy sem) arról, miért támogatja a kórház-privatizációt. A törvénytervezet vitája ismét, mint eddig mindig, a vájt fülűeknek, a szakmának szólt. A diskurzusból a járulékfizetők megint kimaradtak. Az egészségügyi vezetés alighanem a szakmát akarta meggyőzni, leszerelni, áthangolni.

Pedig az érdekelt orvosi lobbit nem kell győzködni; ők már a rendszerváltás óta tudják, hogy mit akarnak. Hiú remény azt hinni bármelyik kormányzatnak, hogy a törvény átvihető ellenükben a - mindegy, milyen összetételű - parlamenten. Azok, akik érdekeltek az orvostársadalom legendás "feudális" hierarchiájának a fenntartásában, nyilvánosan persze azt mondják: ezt a struktúrát meg kell haladni - de valójában ott gátolják e törekvést, ahol tudják. A hátrányos helyzetű, tisztességes gyógyítóknak és segítőiknek általában nincs beleszólásuk a történésekbe az adott munkahelyeken, helyzetük - éppen a feudális rendszer miatt - determinált. Fegyelmezi őket a rangsor, a velük szerződést kötő intézmény vagy önkormányzat, az ellenőrzés stb.

E konzervált struktúra következménye, hogy a Magyar Orvosi Kamara a dolgok jelenlegi állása szerint vétójogot kap a kórházban, ha például dönteni kell a privatizációról - miközben a szakmai felelősség a kórház vezetéséé, főleg az igazgatóé. A partvonalon túlról való bekiabálás tipikus esete ez. Vagy említsük azt az esetet, amelynek során az az ellenzéki parlamenti képviselő, aki per pillanat ádáz ellensége a "mazsolázgató" magánosításnak, 1997-ben kiprivatizálta kórháza nyereséges osztályát - amelynek profitjából az intézmény egyéb részlegeinek a veszteségeit enyhítették.

Orvosi ellenérdekek nemcsak a privatizáció miatt merülnek fel, hanem akkor is, amikor például egy szakmai kollégium vezetése úgy dönt: nem javasolja egy drága műszer telepítését, amire adott helyen meglenne a fedezet, mert akkor ott, ahol a döntéshozók dolgoznak a megfelelő műszerrel, nem lehetne "kegyet" gyakorolni a vizsgálatnál (ami nemegyszer a sorban állás és a hálapénz közötti ok-okozati összefüggésben érhető tetten). Ezeket az anomáliákat például egy ésszerű műszer-telepítési programmal meg lehetne szüntetni.

H

A reformok értelméről mindenekelőtt a lakosságot kellene tájékoztatni, és nem pártpolitikai alapon; már csak azért sem, mert annak nem mindig van (politikai) haszna. Emlékezzünk: Mikola István miniszterként azt állította, hogy az általa vezetett egészségügy révén az Orbán-kormány megnyeri a választásokat. Tévedett. És tévedtek a korábbi és a jelenlegi miniszterek is, amikor hasonlóan viszonyultak/viszonyulnak a kérdéshez.

A pártpolitikai alapú megközelítések legnagyobb veszélye, hogy az állam még az általa felügyelt egészségügyi intézményeknél sem lesz következetes - holott minden nagyszabású, kormányzati ciklusokon átívelő reform alapfeltétele a következetesség. Például évtizedek óta az egyik legnagyobb járulék-nem-fizető a MÁV. Az állam pedig, miközben a pazarlás megszüntetéséről beszél, meghatározott időközönként nagyvonalúan elengedte és alighanem most is elengedi a több tíz milliárd forint befizetését. Mivel jelenleg nem az OEP-hez, hanem az adóhivatalhoz folynak be a járulékok, nem tudható, hogy kik a legnagyobb állami adósok. Gondoljuk csak végig: a cégek levonják dolgozóiktól a járulékot, de nem fizetik be - dolgozóik viszont igénybe veszik az ellátásokat, amiért az állam az OEP-n keresztül fizet. Vajon a büntető törvénykönyv miért nem szankcionálja erőteljesen ezt a cégvezetői mentalitást? A MÁV-nál amúgy érdekes a szituáció: bár a biztosított jogán és a területi elv alapján mindenki ellátást kap bárhol, a vasúttársaságnál a hagyományokra hivatkozva külön egészségügyi ellátószervezet működik. Igen valószínű, hogy a szaktárcától külön kapnak erre pénzt, továbbá bérbe adnak kórházi szárnyat magánbiztosítónak, diagnosztikai cégnek, és persze megkapják az OEP-finanszírozást is.

Közben évtizedek óta arra panaszkodik mindenki, hogy szűkösek az ágazat forrásai; pedig nem sírni kellene, hanem például feltárni és megszüntetni az ilyesfajta párhuzamosságokat. (Nemcsak a MÁV-nál kellene ezt vizsgálni, hanem az Igazságügyi, a Belügy- és a Honvédelmi Minisztérium intézményeinél is.)

H

Az állam, ha az egészségügy mezején nem akart politikai háborút veszteni, általában visszavonult. Az egészségügyben működött közhasznú társaság (kht.) korábban is - tönkre is ment: a Vas megyei kht. Horn Gyula kormányzása idején látványosan megbukott. Pedig a kht.-t létrehozó cég párhuzamosan foglalkozott egészségügyi informatikával, gyógyszer-kereskedelemmel és olyan üzletágakkal, amelyek szorosan kapcsolódtak az egészségügyhöz. Ha egy adott intézmény működtetését ilyen típusú szereplő veszi át, lehet, hogy egyes részek ráfizetésesek lesznek, de ha maga gyártja mondjuk a műszert vagy a diagnosztikához szükséges reagenseket, a dialízishez a felszerelést, akkor nyereséget fog termelni. És ha nincs korlátozás, több helyen is beszállhat a privatizációba, és akár monopolhelyzetbe is kerülhet.

Egy profitorientált cég ugyanakkor nem ruház be olyan területen, ahol nem számít nyereségre; egyes körzetek egészségügyi ellátása ezért veszélybe kerülhet. A kormány szándékai szerint az OEP versenyezteti majd az érdeklődő befektetőket; vélhetően a rentábilisabb, ezáltal szakmailag jobb körülményeket biztosító szolgáltatóval köt szerződést. Ahol a magántőke megjelenik, ott kedvező helyzetbe kerül az intézmény, ahol meg nem, az a kórház bezárhatja kapuit. A kormányzati anyagok egy része leszögezi: a tőkének biztosítani kell a viszonylagosan gyors megtérülést. De hogyan? A tapasztalatok szerint az egészségügyben a tőke jóval lassabban térül meg, mint a termelői ágazatokban. Úgy vélem, hogy a privatizációba beszállni kívánó szakszemélyzet elsősorban nyugati cégekkel, bankokkal fog tárgyalni. Ki mással is tárgyalhatna?

(Az nem világos előttem, hogy a döntéshozók számoltak-e azzal: ha például részvénytársasági formát hoznak létre, az több milliárd forintos személyi és dologi pluszkiadást jelenthet országosan, hiszen igazgatótanácsokra, felügyelőbizottságokra lesz szükség, könyvvizsgáló cégeket kell alkalmazni, ami igen költségigényes.)

H

Mit lehet tenni? Mindenekelőtt komplexen kezelni az egészségügyi kérdések megoldását, hiszen ha valamelyik részéhez nem kellő átgondoltsággal nyúlunk, borulhat a teljes rendszer. Márpedig egy rosszul működő egészségügy bármilyen erős kormányt képes "megbuktatni". Úgy vélem továbbá, hogy az átgondolatlan és csak a szűk csoportérdekeket támogató reformelképzelések és törvények helyett arra kellene törekedni, hogy az egészségügy működőképessége megmaradjon - amihez elengedhetetlen az állami pénzeszközök ésszerű hozzárendelése. S ami nagyon fontos: mélyreható változtatásokat csak társadalmi konszenzus alapján lehet megindítani.

A szerző szociológus, az 1995-1996-ban a tb-alapok gazdálkodását vizsgáló bizottság szakértője.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.