A propagandagépezet közben azt sulykolja, hogy európai középhatalom leszünk. Majd. 2036-ban olimpiát is rendezünk. Fürjes Balázs arról lelkendezik, hogy a város most sokkal alkalmasabb a játékok megrendezésére, mint korábban, amikor először vetődött fel a Nagy Terv. Megjegyzem: akkor egyáltalán nem volt alkalmas. Fürjes szerint azóta felépült a Duna Aréna, a Puskás Aréna, és hamarosan átadják a 40 ezer férőhelyes atlétikai stadiont. A kézilabda-arénát nem is említette, és szóba sem hozta a Papp László Sportarénát, de így is büszkén összegzett: „A létesítmények tehát készen állnak.”
Nem igaz. Csupán kis hányaduk kész, és azok hat-nyolc – igaz, nagy mezőnyöket felvonultató – sportágat képesek kiszolgálni. A 2024-es párizsi olimpia programjában 32 szerepel!
Budapest felújítása
A 2036-os játékok helyszínéről később dönt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB). 2018 óta Mexikó, Indonézia, India, Nagy-Britannia, Katar, Spanyolország, Oroszország, Törökország, Szaúd-Arábia és Egyiptom jelezte pályázási szándékát. Thomas Bach NOB-elnök pedig arról beszélt, hogy szeretné, ha az olimpia Afrikába is eljutna, és eltökélt szándéka elérni, hogy afrikai nemzetek is pályázzanak; ez az egyetlen lakott kontinens, amelyik még nem rendezett olimpiát. Az afrikai nemzeti olimpiai bizottságok szövetsége támogatja e törekvést.
Ám ha mégis Budapest nyerne, a most „készen álló” létesítményeinket okvetlenül fel kellene újítani, netán átépíteni. Az atlétikai stadiont az idei vb után visszabontják, mert nem lesz szükség akkorára. Maga az atlétika világsport ugyan, de a labdacentrikus magyar sportmédiában alig szerepel, nagyon alacsony az érdeklődés iránta. Akárcsak az egyéni sikersportágaink iránt.
Így tehát új stadionépítési láz törhetne ki, mely az eddigi hatalmas kiadások sokszorosát igényelné. De az is kevés lenne.
Az olimpiarendezésnek ugyanis két fő feltétele van, a kiszemelt város fogadókészsége, alkalmassága, és a létesítmény ellátottsága. Budapest ma teljesen alkalmatlan. A közlekedését egyre nehezebben tudja megoldani az agglomerációs nyomás miatt, de képzeljük el akkor, ha egy-másfél millió turista is közlekedne.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!