Uitz Renáta

A szerencsés véletlen

Mit tehet, illetve mit nem az EU a magyar egyetemek szabadságáért?

Publicisztika

Állítólag derült égből villámcsapásként érte a magyar kormányt a hír, miszerint az Európai Bizottság nem kíván több uniós forrást önteni az ún. közérdekű vagyonkezelő alapítványok tulajdonába kiszervezett egyetemekbe mindaddig, amíg a magyar kormány nem szigeteli el valamelyest ezen intézmények kuratóriumait a politikai felső vezetéstől.

Az Európai Bizottság 2022. novemberi – nyilvánosan is elérhető – megállapítása szerint a kuratóriumokra vonatkozó komolytalan összeférhetetlenségi szabályok következtében „politikai felső vezetők részt vehetnek közpénzek olyan szervezetek részére történő kifizetésével kapcsolatos döntéshozatalban, amelyben ők maguk is foglalkoztatottak, és kulcsfontosságú döntéshozatali hatáskörökkel rendelkeznek”. Más szóval: az új egyetemi kuratóriumok a korrupció és a politikai befolyásolás iskolapéldái. A Bizottság ezen, az Európai Tanácsnak tett ajánlása alapján az utóbbi testület pár héttel később Magyarországnak szánt jelentős uniós források felfüggesztéséről döntött.

Az intézkedéssel érintett Erasmus+ források felsőoktatási diákcserét, míg a Horizon Europe források tudományos kutatásokat finanszíroznak. Az sosem volt titok, hogy a kormány elvárja a magyar felsőoktatási intézményektől, hogy ringbe szálljanak ezekért az uniós forrásokért. 2021 márciusában – az akkor még hivatalban lévő – Palkovics László miniszter személyesen üzente meg az érintetteknek, hogy a 2021-től induló uniós költségvetési ciklusban a 2014 és 2020 között elnyert 365 millió eurónál is többet, akár 2,1 milliárd eurót kellene betakarítaniuk az európai kutatási pályázatokon. Úgy tűnik azonban, a kormány nem számolt azzal, hogy az egyetemek köz­érdekű vagyonkezelő alapítványosítása (a rezsim nyelvén: a „modellváltás”) fenn fog akadni a jogállamiságot mint uniós alapelvet védő feltételességi eljáráson.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Jakob lova

  • SzSz

„A tehetséged olyan, mint a szalonna. Nem elég fellógatni a kéménynél. Először jól be kell dörzsölni sóval, majd mindennap ellenőrizni kell!” – tanácsolják Elsie-nek, akinek a szalonnához illő tehetsége konkrétan az éneklés.

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Nincs meglepetés

Ráfoghatjuk akármire, hogy lelki táplálék, fajunk szellemi öröksége, a művészet (egyik) elsődleges célja akkor is a nőszerzés. Eszmei fajfenntartás, ha úgy tetszik.

Minden út Rómába vezet

Azt túlzás lenne állítani, hogy David Gil­mour végigdolgozta volna az elmúlt 35 évet. A Pink Floyd énekes-gitárosa a kilencvenes évek elején ismerkedett meg Polly Samsonnal, akivel családot alapított, és aki lényegében a fő alkotótársa lett. Gilmour rengeteg időt töltött, illetve tölt még mindig a szeretteivel, és elsősorban emiatt ad ki csupán évtizedenként egy lemezt. 

Teszt

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Szellem a palackban

2024. január 1-jén nagy dolog történt Magyarországgal, évszázadonként jó, ha egy ilyen kitüntetett alkalom adódik, a teljes napfogyatkozás például biztosan smafu hozzá képest. Hazánk – nos, távolról sem elsőként a kontinensen – bevezette az italos palackok betétdíját, mindközönségesen az üvegvisszaváltást.

Falmelléki dallamok

A magyar uniós elnökségről szóló plenáris vitát ugyan lapzártánk után rendezik (amikor ezt önök olvassák: rendezték) az Európai Parlamentben, de Orbán Viktor reakciója a korábbi szereplései alapján előre kisakkozható.

„Idegen vagyok magamnak”

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.