Õfelsége bizottsága

Publicisztika

Az Országos Választási Bizottság (OVB) hétfőn elutasította a szocialisták népszavazási kezdeményezését, ami a visszamenőleges hatályú jogalkotás káros hatásait próbálta volna annullálni. Az előző, jogszerűen választott OVB kinyírása után tavaly júliusban hivatalba lépő testület határozata következetesen illeszkedik eddigi munkásságához. Az elmúlt egy évben ugyanis majd' minden népszavazási kezdeményezést elutasítottak - leggyakrabban alkotmányellenességre vagy az egyértelműség hiányára hivatkozva. Így történt a magánnyugdíjpénztárak, az alkotmányozás vagy épp a munkavállalói jogokat védő kezdeményezések kapcsán is.

Az Országos Választási Bizottság (OVB) hétfőn elutasította a szocialisták népszavazási kezdeményezését, ami a visszamenőleges hatályú jogalkotás káros hatásait próbálta volna annullálni. Az előző, jogszerűen választott OVB kinyírása után tavaly júliusban hivatalba lépő testület határozata következetesen illeszkedik eddigi munkásságához. Az elmúlt egy évben ugyanis majd' minden népszavazási kezdeményezést elutasítottak - leggyakrabban alkotmányellenességre vagy az egyértelműség hiányára hivatkozva. Így történt a magánnyugdíjpénztárak, az alkotmányozás vagy épp a munkavállalói jogokat védő kezdeményezések kapcsán is.

A most visszadobott kérdés így szólt: "Egyetért-e Ön azzal, hogy új jogszabálynak az érintettekre nézve hátrányos rendelkezését a jogszabály hatálybalépését megelőző időszakra vonatkozóan ne lehessen alkalmazni?" Az OVB álláspontja szerint ez a kérdés alkotmányellenes - amiben igazuk is van, hiszen maga az alkotmány rögzíti azt az Alkotmánybíróság által is a jogállamisággal ellentétesnek minősített megoldást, mely szerint állami juttatás után 5 évre visszamenőleg is ki lehet róni bármilyen kötelezettséget. Az OVB sajátos cinizmussal azt is megállapította, hogy a kérdés nem egyértelmű, mert az, hogy mi hátrányos rendelkezés, szubjektív megítélés kérdése. Igaz ugyan, hogy a 2010 novemberében elfogadott jogalkotási törvény expressis verbis tiltja a visszamenőleges jogalkotást, de az csak egy törvény, az OVB-nek meg az alkotmány előírásait kell figyelni. Másrészt pedig való igaz: ha valakinek a jogszerűen megszerzett jövedelmét, nyugdíját vagy egyéb juttatását visszamenőleg megadóztatják vagy nemes egyszerűséggel elveszik, az csak szubjektíve hátrány, és csak annak, akivel ez az eset objektíve megtörténik. Hiszen annak, akit ez nem érint, ez akár előnyös is lehet; kevesebb pénzt kell kiadni a költségvetésből, több marad stadionépítésre, fogturizmusra, miegymásra.

Mindez persze csak addig igaz, amíg a nemzeti együttműködés nem gondolja úgy, hogy nemcsak a milliós végkielégítés pofátlan, hanem Szabó Géza 23 milliós ingatlantulajdona is. Egyáltalán: pofátlanság minden 20 milliós értékhatár feletti ingatlant magántulajdonban tartani, legyen az inkább az államé, a miniszterelnök szerint abban úgyis jobban bízik a magyar ember (e tárgyban lásd még: nyugdíjvédelem Fidesz-módra). Tehát az a párt, amelyik egy alkotmányosan igencsak vitatható népszavazásnak is köszönheti kétharmados parlamenti többségét, hatalomra lépése után gyorsan elzavart egy pár hónappal korábban 4 évre választott testületet, és saját - választási ügyekben az elnök kivételével teljesen járatlan - csapatot nevezett ki a helyére. E szorgos csapat pedig egy év alatt kettő, azaz két darab népszavazási kezdeményezést bírt hitelesíteni: az egyik az sms-szavazás bevezetésére, a másik pedig a szabadságolás bizonyos szabályainak fenntartására vonatkozik.

A mindenkori OVB népszavazási határozatai körül rendre voltak viták, amelyeket az AB így vagy úgy eldöntött; várhatóan most sem lesz másképp. Azt sem gondoljuk, hogy a magyar demokráciát a népszavazás intézménye fogja megmenteni - ezért nem is az a fő kérdés, hogy vajon a testület mennyire szakmai alapon hoz döntéseket népszavazási ügyekben.

Inkább az az aggasztó, hogy ez a testület felelős a parlamenti választások lebonyolításáért is. Mert hiába ülnek ott az ellenzéki pártok delegáltjai is, a parlament által választott tagok többen vannak, így aligha kétséges, hogy vitás helyzetekben kinek lesz többsége.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.