Pisire kaki

  • 2004. szeptember 16.

Publicisztika

"Egyértelmûen kimutatható, hogy Annus Adrián Athénban leadott két vizeletmintája nem egy embertõl származik - ez áll a NOB végleges jegyzõkönyvében, amelyet a napokban juttattak el a Magyar Olimpiai Bizottsághoz" - tudatja a Népszabadság keddi száma címoldalon.

"Egyértelműen kimutatható, hogy Annus Adrián Athénban leadott két vizeletmintája nem egy embertől származik - ez áll a NOB végleges jegyzőkönyvében, amelyet a napokban juttattak el a Magyar Olimpiai Bizottsághoz" - tudatja a Népszabadság keddi száma címoldalon.

Megpecsételtetett tehát. Most már hivatalos papírunk is van róla: csaltunk. Nem mintha túlságosan reménykedtünk volna, hogy bármi is jobbra fordul... Sőt, azt is mondhatnánk, mi tudtuk. De mindenki tudta. A versenyek utáni végtelenül kínos hercehurca a legnaivabb szemlélő számára is napnál világosabbá tette, mekkora disznóság történt. Mégis minden úgy történt, mintha nem tudná senki. Vagy mintha máshogy tudná - eldönthetetlen, melyik a rosszabb. "'k azért a mi aranyérmeseink, akik rengeteg energiát fektettek a sportba..." Egy frászt, egészen mást és máshová fektettek. Ami persze senkit nem zavart abban, hogy az olimpiáról hazatérve ne a gyalázat elkenyésén, sikálásán, a sunnyogáson fáradjon. Hány sportvezető repült eddig az olimpia óta? És hány fog a közeli napokban? Momentán semmi biztosítékunk sincsen, hogy e jegyzőkönyv után majd történik valami (felelősségmegállapítás, prevenció, ilyesmi).

Ám nem csak a sportvezetés teljesített alul az elmúlt napokban. A közvélemény formálóinak egy nagyobb csoportozata is tetézte a bajt. A legszebb az volt, amikor az ország "legnézettebb", legfenetudjamilyenebb televíziós show-jába együtt hívták be Cseh Lászlót, Gyurta Dánielt és Fazekas Róbertet. Ott ült a két szerencsétlen úszófenomén a maga ezüstjével meg bronzával, és velünk együtt kellett kínosan vigyorogniuk az "aranyérmesre". Honnan a bátorság a két nagyszerű sportoló ilyen megalázó helyzetbe hozására? És ez csupán a jéghegy csúcsa.

Ami Magyarországon ment az olimpia óta, az majdnem olyan kínos, mint ami Athénban történt. De mostantól biztos jobbra fordulnak a dolgok. Vagy nem fordulnak. Akkor marad csak a szégyen.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.