Pisire kaki

  • 2004. szeptember 16.

Publicisztika

"Egyértelmûen kimutatható, hogy Annus Adrián Athénban leadott két vizeletmintája nem egy embertõl származik - ez áll a NOB végleges jegyzõkönyvében, amelyet a napokban juttattak el a Magyar Olimpiai Bizottsághoz" - tudatja a Népszabadság keddi száma címoldalon.

"Egyértelműen kimutatható, hogy Annus Adrián Athénban leadott két vizeletmintája nem egy embertől származik - ez áll a NOB végleges jegyzőkönyvében, amelyet a napokban juttattak el a Magyar Olimpiai Bizottsághoz" - tudatja a Népszabadság keddi száma címoldalon.

Megpecsételtetett tehát. Most már hivatalos papírunk is van róla: csaltunk. Nem mintha túlságosan reménykedtünk volna, hogy bármi is jobbra fordul... Sőt, azt is mondhatnánk, mi tudtuk. De mindenki tudta. A versenyek utáni végtelenül kínos hercehurca a legnaivabb szemlélő számára is napnál világosabbá tette, mekkora disznóság történt. Mégis minden úgy történt, mintha nem tudná senki. Vagy mintha máshogy tudná - eldönthetetlen, melyik a rosszabb. "'k azért a mi aranyérmeseink, akik rengeteg energiát fektettek a sportba..." Egy frászt, egészen mást és máshová fektettek. Ami persze senkit nem zavart abban, hogy az olimpiáról hazatérve ne a gyalázat elkenyésén, sikálásán, a sunnyogáson fáradjon. Hány sportvezető repült eddig az olimpia óta? És hány fog a közeli napokban? Momentán semmi biztosítékunk sincsen, hogy e jegyzőkönyv után majd történik valami (felelősségmegállapítás, prevenció, ilyesmi).

Ám nem csak a sportvezetés teljesített alul az elmúlt napokban. A közvélemény formálóinak egy nagyobb csoportozata is tetézte a bajt. A legszebb az volt, amikor az ország "legnézettebb", legfenetudjamilyenebb televíziós show-jába együtt hívták be Cseh Lászlót, Gyurta Dánielt és Fazekas Róbertet. Ott ült a két szerencsétlen úszófenomén a maga ezüstjével meg bronzával, és velünk együtt kellett kínosan vigyorogniuk az "aranyérmesre". Honnan a bátorság a két nagyszerű sportoló ilyen megalázó helyzetbe hozására? És ez csupán a jéghegy csúcsa.

Ami Magyarországon ment az olimpia óta, az majdnem olyan kínos, mint ami Athénban történt. De mostantól biztos jobbra fordulnak a dolgok. Vagy nem fordulnak. Akkor marad csak a szégyen.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.