Pisire kaki

  • 2004. szeptember 16.

Publicisztika

"Egyértelmûen kimutatható, hogy Annus Adrián Athénban leadott két vizeletmintája nem egy embertõl származik - ez áll a NOB végleges jegyzõkönyvében, amelyet a napokban juttattak el a Magyar Olimpiai Bizottsághoz" - tudatja a Népszabadság keddi száma címoldalon.

"Egyértelműen kimutatható, hogy Annus Adrián Athénban leadott két vizeletmintája nem egy embertől származik - ez áll a NOB végleges jegyzőkönyvében, amelyet a napokban juttattak el a Magyar Olimpiai Bizottsághoz" - tudatja a Népszabadság keddi száma címoldalon.

Megpecsételtetett tehát. Most már hivatalos papírunk is van róla: csaltunk. Nem mintha túlságosan reménykedtünk volna, hogy bármi is jobbra fordul... Sőt, azt is mondhatnánk, mi tudtuk. De mindenki tudta. A versenyek utáni végtelenül kínos hercehurca a legnaivabb szemlélő számára is napnál világosabbá tette, mekkora disznóság történt. Mégis minden úgy történt, mintha nem tudná senki. Vagy mintha máshogy tudná - eldönthetetlen, melyik a rosszabb. "'k azért a mi aranyérmeseink, akik rengeteg energiát fektettek a sportba..." Egy frászt, egészen mást és máshová fektettek. Ami persze senkit nem zavart abban, hogy az olimpiáról hazatérve ne a gyalázat elkenyésén, sikálásán, a sunnyogáson fáradjon. Hány sportvezető repült eddig az olimpia óta? És hány fog a közeli napokban? Momentán semmi biztosítékunk sincsen, hogy e jegyzőkönyv után majd történik valami (felelősségmegállapítás, prevenció, ilyesmi).

Ám nem csak a sportvezetés teljesített alul az elmúlt napokban. A közvélemény formálóinak egy nagyobb csoportozata is tetézte a bajt. A legszebb az volt, amikor az ország "legnézettebb", legfenetudjamilyenebb televíziós show-jába együtt hívták be Cseh Lászlót, Gyurta Dánielt és Fazekas Róbertet. Ott ült a két szerencsétlen úszófenomén a maga ezüstjével meg bronzával, és velünk együtt kellett kínosan vigyorogniuk az "aranyérmesre". Honnan a bátorság a két nagyszerű sportoló ilyen megalázó helyzetbe hozására? És ez csupán a jéghegy csúcsa.

Ami Magyarországon ment az olimpia óta, az majdnem olyan kínos, mint ami Athénban történt. De mostantól biztos jobbra fordulnak a dolgok. Vagy nem fordulnak. Akkor marad csak a szégyen.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."