Politikai bűnök, bűnöző politikusok: valaha a bűn bosszúért kiáltott, ma büntetésért

  • Haskó László
  • 2019. június 2.

Publicisztika

Nézzenek kicsit körül nálunk is!

„Nincs más oly aljas, mint a bosszú!” – hirdeti Mozart a Szöktetés fináléjában, amikor Szelim pasa esetében a szerelem diadalmaskodik a (történetesen muszlim) dogma fölött. Csakhogy ott arról lett volna szó, hogy ártatlanok bűnhődjenek a bűnös helyett. A pasa ellensége fiának adott kegyelmet, nem magának az ellenségnek. A bűn elnézése ugyanis valószínűleg hiteltelen lett volna. Mert akkor –Krisztus ide, vagy oda – azt mondták, hogy a bűn bosszúért kiált! Ma azt mondjuk: büntetésért. És azt is, hogy a büntetés bűnhődéssel kell, hogy járjon, és nem szenvedéssel. A különbség abban van, hogy a bűnhődés hozhat (szilárd keresztény erkölcsi alapokon) bűnbánatot és ezáltal (ilyen, vagy olyan, itteni, vagy in excelsis) feloldozást. A lényeg az, hogy meg lehessen szabadulni a (megbánt) bűntől, létezzen megtisztulás, újrakezdés, tiszta lap. Abban biztos vagyok, hogy

 

egyszerű földi halandók hétköznapi bűnei eseteiben ilyen célokat kell kitűzni

 

és a lehetségességig valóra váltani – a társadalmi béke és nyugalom érdekében. Persze a „társadalmi béke” nem öncél, de sine qua nonja a fejlődésnek, vagyis a minél nagyobb szabadság és bőség elérésének. Ilyenformán a társadalmi béke megbontását illetve az arra irányuló szándékot is bűncselekménynek kell tekinteni. Ezeket hívja a köznyelv politikai bűnnek. Amikor a politikai bűn (akár egyetlen) emberi élet kioltását okozza, az minősített eset. A kérdés az, hogy lehet-e a politikai bűnök elkövetőit úgy megbüntetni, hogy őszintén megbánják bűneiket? Azt hiszem, hogy a válasz még a 21. század elején is: nem.

A történelem politikai bűnözői – és most csak az egyértelműen tömeggyilkosnak tartható urakról beszélnék – bűneikért többször fizettek az életükkel, mint álltak bíró elé. Így aztán az „ítéletek” igazságossága vitatható, noha e században – a zsidó-keresztény világban – egészen más az emberi élet értéke, mint akármelyik korábbiban volt. A Nagy Francia Forradalom (szó szerint) lefejezte a fél arisztokráciát, ám guillotine alá került végül Danton majd Robespierre is.

 

Tisza István az első nagy háború poklában elégetett nyolcszázezer magyart,

 

és a béke első pillanatában merénylet áldozata lett. Azt hiszem, inkább tarthatjuk ezt „igazságszolgáltatásnak”, mint bosszúnak. Horthy „számláján” ugyanannyi magyar halott szerepelt, súlyosbítva a vidéki magyar zsidóság kiirtásával, mégis – egy Sztálin nevű másik tömeggyilkosnak köszönhetően – megúszta az akasztást. Száműzetésben élt, egy (dúsgazdag kollaboráns) magyar zsidó pénzén. Emlékiratait olvasva nem találunk bűnbánatot. Mind Tiszát, mind Horthyt a mai szélsőjobb hősként tartja számon. Azzal áltatom magam, hogy szabályos igazságszolgáltatás esetén ez nem lenne így, de ezt csak szeretném hinni. Rákosi pajtás hozzájuk képest kismiska volt, azért ő is rászolgált volna egy perre, amit megúszott. Száműzetésben halt meg, ami neki nagy büntetés volt, de ő sem bánt meg semmit.

 

A fölsorolt „politikaiak” közül egy sem volt „köztörvényes”.

 

A maiak között alig van, aki ne lenne köztörvényes is. Az osztrák szabadság nagy bajnoka orosz pénzen vett (volna) hatalmat, hogy azzal igazi politikai bűnöket tudjon elkövetni. Lebuktatták és ezzel megmentették a nagyobb bűntől és a nagyobb büntetéstől. Minket – Európát – meg tőle. Nem tudjuk, ki csinálta. Ha – mint hírlik – a német titkosszolgálat, gratulálok nekik. Nézzenek kicsit körül nálunk is!

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.