Ungváry Krisztián: Mit mondanak el rólunk az aranykorok romjai?

  • Ungváry Krisztián
  • 2015. november 23.

Publicisztika

A Kieselbach Galéria kiállítása életem egyik meghatározó festészeti élménye. Sok képzőművészeti tárlatot láttam már, ez azonban más minőséget jelent.

Egyesek szerint a képek „önmagukért beszélnek”. Ez a purista álláspont szerintem teljes félreértés, amit egyébként a legtöbb komoly festménygyűjtő mindennapi élete is bizonyít. Amennyiben egy kép „önmagáért beszélne”, akkor nem volna szükséges újra és újra végiggondolni kiállításának környezetét. A Kieselbach-galéria 20 éves jubileumára készített Aranykorok romjain című kiállítás egyik erénye, hogy érzékelteti közönségével azokat a finom nüanszokat, amelyek egy-egy mű folytonos újradefiniálásából adódnak.

false

 

Fotó: Vörös Dávid

A kiállítás azonban ennél sokkal többet mutat. Újszerűségét talán abban lehet leginkább megragadni, hogy egyfajta képzőművészeti „past and present” élményt kínál. Eddig ezzel csak a helytörténetírásban találkoztam. A múlt és jelen képeinek egymás mellett közlése, vagy egybecsúsztatása tömegesen először az angolszász világban indul el, divatja pedig a második világháború fakuló emlékezetével függött össze. Ma már se szeri, se száma azoknak a kiadványoknak, amelyek az ardenneki csata vagy a partraszállás helyszíneinek egykori és mostani kollázsát adják. Ez a technika sok szempontból produktív, hiszen a nézőt egyszerre a múlt tudásának birtokosává és attól független boldog túlélővé avatja. Régebben maga a történeti elbeszélés, pontosabban annak közösen képviselt tartalma volt egy társadalom kollektív identitásának lényege. A 21. századra ez jelentősen megváltozott, sokkal nagyobb teret nyert a „magántörténelem”, kombinálva az „egykor és most” perspektívájával.

Molnos Péter ötlete volt, hogy a tárlat az antikvitás templomát idéző, romos Kohner-síremlékkel kezdődjön. Az indítás minden szempontból telitalálat. A legkevesebb, hogy ezzel a kiállítás maga is a romokat és pusztuláson burjánzó életet mutató művészettörténeti sorba helyezi magát, ami Giovanni Battista Piranesi nyomán a 18. századtól elburjánzó antik romokat megörökítő tájfestészetétől Albert Speer romos Berlin-vízióin át egészen a mai „past and present“ munkákig tart (utóbbira képzőművészeti példa Ősz Gábor Atlantikwall sorozata: a művész az Atlanti Fal megmaradt bunkereinek tüzelőnyílásaiból készített Caspar David Friedrich képeit idéző fotókat). Ennél fontosabb, hogy a művészeti párhuzamokat leszámítva is torokszorítóan drámai kép a dúsgazdag mecénás család évtizedek óta sorsára hagyott sírboltja. Aki pedig megnézi a kiállítást, az „aranykor romjain” metaforát a magyar műgyűjtés jelenlegi állapotára is pontos választásnak fogja tartani.

false

 

Fotó: Vörös Dávid

Itt érkezünk el a kiállítás lényegéhez, amely a máról szól. Pontosabban a műkincsek hiányáról. 1919-ben a Tanácsköztársaság által tulajdonosaiktól elrabolt festményekből rendezett kiállításon még öt Manet, három Cézanne és Gaguin, hét Renoir, tíz Courbet és nyolc Corot lógott a Műcsarnok falain. Ezt a hiányt – az említett festményekből mára ugyanis csak egy maradt Magyarországon – „keretezi” természetesen nem kevés megmaradt gyönyörű alkotás. Számomra azonban az installáció igazán érdekes, és egyúttal hallatlan modern része az, ahogyan Molnos Péter maga is megjelenik különféle kivetített gyűjtői szalonok képén, elkezd járkálni a helyiségekben, esetleg helyet foglal egy fotelben, majd feláll, és közben a maga utánozhatatlanul szuggesztív módján rámutat a gyűjtemény darabjaira, és beavatja a nézőt az egyes, azóta eltűnt képek históriájába, illetve a ma már felfoghatatlan gazdagságú gyűjtemények keletkezésébe és pusztulásába.

Egy kép kapcsán számomra majdnem annyira érdekes keletkezésének és különösen vándorlásának története, mint maga a festmény esztétikai mondanivalója. Példa erre a talán leginkább bővérű, a parvenü és a modernista mecénás szerepei között egyensúlyozó magyar gyűjtő, Nemes Marcell által eredetileg Wagram hercegétől vásárolt Courbet-akt, amelyet 1913-ban továbbadott báró Hatvany Ferencnek. Tőle orosz katonák rabolták el, akik azonban nemibetegség gyógyítására alkalmas penicilinért egy szlovák orvosnak adták a művet, ami hosszas hányattatások után néhány éve visszakerült a Hatvany-örökösökhöz.

Nemes Marcell néz a falról

Nemes Marcell néz a falról

Fotó: Vörös Dávid

Nem láttam még olyan kiállítást, amely ennyire virtuóz módon kezelné a volt-nincs problematikáját. A már említetteken túl megjelenik ez abban, hogy a kiállítók feltárják a „titkos képeket”, azaz azokat a műveket, amelyek közismert festmények hátoldalán lappangtak, mert festőjük sikertelennek ítélte őket, a vásznat viszont újrahasznosította. Mai ízlésünk alapján a döntés egyáltalán nem egyértelmű. Ugyanez a rejtett kép-metafora köszön vissza abban, hogy a látogató az Úrilány szobát keres című 1937-es film egy jelenetét nézheti meg úgy, hogy a felvétel néha kimerevedik, és ezáltal láthatóvá válnak azok a remek kortárs festmények, amelyeket a filmben nagyvonalú módon díszletként alkalmaztak, és amelyek azóta is lappanganak.

A kiállítás több pontján is szembesülhetünk azzal, amit elvesztettünk és ami megmaradt. Nemes Marcell gyűjteményeinek 38 húzó darabja 1913-ban Párizsban mai áron (tehát az azóta eltelt időszak árait kamatos kamatokkal növelten) számolva 5,8 millió dollárért kelt el. Mai áruk biztosan felülmúlná az 500 millió dollárt.

A veszteségek egy része nem Magyarország számlájára írható. Más része viszont igen. Különösen fájó eleme a tárlatnak azon sorsok bemutatása, akiket a haza kitaszított magából, holott műgyűjtőként kevesen tettek többet Magyarország hírnevéért. Pars pro toto álljon itt Kohner Adolf neve, aki báróságát nem vette, hanem iparfejlesztő tevékenységéért kitüntetésképpen kapta. Mondanom sem kell, hogy fizikai és kémiai doktori címéért is megdolgozott, nem úgy, mint manapság egyes politikusok. Kohner emellett remekül hegedült (saját Stradivari és Guadagnini hegedűi voltak), lelkes vadász és turista volt és számos társadalmi szervezet munkájában vett részt. A magyar művészetet pedig nagylelkűen és önzetlenül támogatta. Fia az első világháborúban halt hősi halált, lányát a nyilasok ölték meg, özvegyét 1950-ben kitelepítették. Kohner gyűjteményébe olyan ikonikus képek tartoztak, mint Gaguin A hívása vagy Van Gogh Olajerdője. A gyűjtemény nemzetközi darabjaitól a gyűjtőnek a világgazdasági válság miatt meg kellett válnia, majd 1937-ben maga is elhunyt.

false

 

Fotó: Vörös Dávid

Mindezek után a látogatóban felmerül a kínzó kérdés: mi az oka annak, hogy Magyarországon nemcsak Van Gogh, Cézanne, Manet és a többiek képeiből nem maradt egy sem magángyűjteményben, és csak egy töredékük került múzeumokba? Az okokat a kiállítók szerint részben a történelem viharai, részben viszont a magyar állam kontraproduktív magatartása szolgáltatta. Az a gyűjtő, aki ma rászánná magát egy világszínvonalú műtárgy megvásárlására, és ezt jogilag rendezett módon kívánná Magyarországra juttatni, biztos lehet benne, hogy sokmillós veszteséget szenved el. A magyar állam ugyanis azonnal levédetné a kérdéses darabot, ami ettől a világpiacon eladhatatlanná válna.

Az Aranykorok romjain november 26-án zár, a finisszázs csütörtök este lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.