A gyengék fegyvere

  • Mikecz Dániel
  • 2016. július 28.

Liberális szemmel – Republikon

Becsületsértésre hivatkozva korlátozni a politikusokat kifigurázó transzparensek, bábuk használatát, nem valami jó ötlet.

Trócsányi László igazságügyi miniszter a Figyelő múlt csütörtöki számában írt a gyülekezési törvény reformjáról. A törvényt azért kell módosítani, mert az Alkotmánybíróság mulasztásos alkotmánysértést állapított meg, amiért nincs pontosan jogszabályban meghatározva, hogy mi a teendő, ha a tiltakozók gyülekezéshez való joga és a gyülekezés helyszínén lakók magánélethez való joga ütközik egymással. Az AB egy 2014-es beadvány alapján állapította meg az alkotmánysértést. A Koppány csoport egyik aktivistája azt sérelmezte akkori beadványában, hogy a rendőrség nem engedélyezte mások magánélethez való joga miatt egy tüntetés megtartását Orbán Viktor miniszterelnök háza előtt. A bíróság a rendőrség döntését később jóváhagyta.

false

Igaza van abban Trócsányi Lászlónak, hogy átalakult a tiltakozási kultúra 1989 óta, azonban részben követte a hatósági, bírósági gyakorlat, amelyek számára iránymutatóak a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága. Amit az igazságügyi miniszter is nevesít, az a tiltakozótáborok, a spontán tüntetések és a magánlakások előtt tartott tiltakozások megjelenése. A tiltakozótáborok már korábban is használt demonstrációs formák voltak, de az arab tavasz (Tahrir tér), az Occupy Wall Street mozgalom (Zucotti park), a spanyol M-15 vagy Indignados mozgalom (Puerta del Sol), a 2013-as török (Gezi park), majd a 2014-es ukrán események (Maidan tér) nyomán váltak széles körben elterjedtté a többhetes, hónapos tiltakozási táborok. Ezeknek a táboroknak a létrehozását, az infrastruktúra fenntartását a közösségi média is elősegíti, hiszen virtuálisan megkettőzi a tábort, megkönnyíti a szervezést, a kommunikációt. Magyarországon a 2006-os őszi radikális jobboldali tiltakozások után a Kossuth téren létrehozott tiltakozótábor a legismertebb. Ugyanezt a módszert használták azonban már a Zengő és legutóbb a Városliget védői is. A tiltakozótáborok mint demonstrációs formák tehát elterjedtek a nemzetközi tüntetési gyakorlatban. Jelenlétül arra utal, hogy valóban élveznek támogatást az állampolgárok jelentős csoportjától, éppen ezért szűken szabni a demonstrációra rendelkezésre álló időt nem a tüntetési kultúra követése, hanem az új tiltakozási formák ellehetetlenítése. Mindezzel együtt szükség van olyan szabályozásra, amely tudomásul veszi a tiltakozótábor mint műfaj jogosultságát, de figyelembe veszi a közterek más rendeltetését is, mint közparkok esetében a pihenés, illetve közutaknál a közlekedés.

A spontán tüntetések a 2000-es évek közepén terjedtek el, nem függetlenül az internet és a mobiltelefonok megjelenésétől. Több hazai és strasbourgi bírósági döntés után az AB 2008. május 27-én a gyülekezési jogról szóló 1989. évi III. törvényről hozott határozatot, amely szerint a gyülekezési jog kiterjed olyan békés rendezvényekre is, amelyeket a szervezőknek nem állt módjukban 72 órával korábban bejelenteni, valamint a nem szervezett, spontán tiltakozásokra is. A késedelmes bejelentés önmagában – amennyiben a tüntetésre okot adó esemény nem előre látható – nem ad okot a rendezvény betiltására. A spontán tüntetésekkel tehát már foglalkozott az AB, és megjelent a jogalkalmazói gyakorlatban is, amikor például nem oszlatták fel automatikusan az előre nem bejelentett 2012–2013-as hallgatói tüntetéseket. A rendőrségi, hatósági gyakorlattal kapcsolatban a legtöbb probléma nem a már megvalósuló tüntetés kezelésével lép fel a 2006-os visszaélések óta, hanem az engedélyezés ellentmondásaival. A rendőrség gyakran mondvacsinált okokra, így a közlekedés túlzó mértékű akadályozására hivatkozva nem engedélyezte tiltakozások megtartását, így még 2011-ben a Kína-ellenes, Tibet-párti tüntetések esetében, vagy amikor 2004. december 24-én kívántak tiltakozni az akkori miniszterelnök háza előtt. Máskor egyéb hatóságok, politikai szereplők is partnerek ebben, mint amikor a Fővárosi Önkormányzat 2006-ban traktorok behajtását tiltó táblákkal kívánta megakadályozni vidéki gazdák demonstrációit. A bejelentés részletesebb szabályozása tehát valóban indokolt, ami elejét is venné annak, hogy a rendőrség kerüljön politikai csatározások középpontjába.

false

Végül a magánélethez való jog és a gyülekezéshez való jog viszonyáról. A politikusok mint személyek és nem tisztségek viselői azért kerülnek a tiltakozások középpontjába, mert maga a közélet, a politika is perszonalizálódik. A politikus már nemcsak elsődleges funkciójában tűnik fel, hanem mint magánszemély vagy akár celeb is. A tiltakozás kultúrája követi ezt az általános politikai trendet. A magánélethez való jog és az emberi méltóság természetesen megilleti a politikust is, azonban a jogalkotói és jogalkalmazói gyakorlatnak is figyelembe kell vennie, hogy a gyülekezés, tehát a békés köztéri demonstráció akármennyire is megszokottabb lett az utóbbi 50 évben, még mindig jelzi egy-egy közéleti kérdés fontosságát a társadalom egy adott csoportja számára. Becsületsértésre hivatkozva korlátozni a politikusokat kifigurázó transzparensek, bábuk használatát, vagy a „lakók nyugalmára” utalva megakadályozni egy tüntetést, elsőre talán nem zavarja a „csendes többséget”, azonban némaságra kárhoztat egy elégedetlen csoportot. A gyülekezés, a tüntetés nem elsősorban a nyugalom megzavarásának eszköze, hanem a gyengék fegyvere.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.