A kormány kicselezte Tarlóst a Bálnával, ő meg hagyja
balna.jpg

A kormány kicselezte Tarlóst a Bálnával, ő meg hagyja

  • Király Dávid
  • 2018. január 23.

Liberális szemmel – Republikon

Tarlósék nem eladják, hanem áron alul elherdálják az értékes Duna-parti ingatlant.

A világtörténetben az emberek cselekedetei még valami mást eredményeznek általában, mint amit céloznak és elérnek, mint amit közvetlenül tudnak és akarnak. Megvalósítják érdeküket; de ezzel még valami továbbit hoznak létre, ami belsőleg szintén benne rejlik, de nem volt tudatukban és szándékukban” – írja történetfilozófiájában Hegel, aki ezt az ész cselének nevezi.

Jó lenne hinni, hogy az ész cselezte ki Budapest vezetését is, amely novemberben pályázatot írt ki a Bálna értékesítésére, és amely ezt a pályázatot végül jelentkező híján bebukta. Tarlós és a kormány működése azonban meghaladja Hegelt. Az ész csele akkor érvényesült volna, ha a városvezetés ambíciói dacára a kulturális központ a budapesti önkormányzat tulajdonában marad.

Természetesen nem ez történt. Noha az egykori Közraktárak átépítésével létrejött Bálnára a Matolcsy György vezette MNB is szemet vetett, Lázár János kancelláriaminiszter pedig november végén bejelentette, hogy a kormány megvásárolja az épületegyüttest a Nemzeti Turisztikai Ügynökség számára, a főváros által meghirdetett pályázatra már senki sem adott be ajánlatot.

false

A Fővárosi Közgyűlés szerdán dönt a pályázat eredménytelenné nyilvánításáról, valamint arról, hogy a városvezetés kezdjen tárgyalásokat a kormánnyal a Bálna értékesítéséről. Ez azt jelenti, hogy az érvénytelen pályázat ellenére Tarlósék továbbra is szabadulnának a Bálnától, és azt is, hogy a kormány annak ellenére meg akarja venni, hogy a pályázatra nem jelentkezett.

A kormány magatartása érthető. A főváros ugyanis 11 milliárd forintos minimálárral hirdette meg az egykor CET-nek nevezett kulturális és kereskedelmi központot, a pályázat érvénytelenítésével azonban ez a feltétel már nem köti sem az eladót, sem a vevőt.

A kormány és a főváros tehát most alkudozásba kezd, aminek aligha lehet az a vége, hogy az önkormányzat többet vagy akár csak az eredetileg tervezett 11 milliárdot megkapja az ingatlanért. Budapest ikonikus épülete – melynek a Tarlós vezette önkormányzat képtelen volt megtalálni a szerepét – tehát biztosan áron alul kerül ki a fővárosi vagyonelemek sorából.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a főváros kevesebbet tud majd a Bálnáért kapott pénzből például a felújítás alatt álló M3-as metró akadálymentesítésére költeni – ahogyan persze bármi másra is. Ez az adásvétel tehát kizárólag a kormány érdekeit szolgálja, a fővároséit nem.

Ellenkező esetben ugyanis a főváros megvizsgálta volna az ingatlan hasznosításának más lehetőségeit is. Ez lehetett volna a Bálnának az ellenzék által preferált bérbeadása is, de – maradva az eladásnál – alacsonyabb minimálárral is megversenyeztethette volna az épületet, amelyet az vihet majd, aki többet ajánl érte. Az első verziót azonban a városvezetés lesöpörte, utóbbi pedig fel sem vetődött.

Elvileg persze most is fennáll annak a lehetősége, hogy ha a kormány nem ajánl elfogadható összeget a Bálnáért, akkor a főváros nemet mond egy megalázó, valamint az önkormányzat és a budapestiek érdekeivel ellentétes ajánlatra, azonban a főváros pénzét, vagyonát és hatásköreit a kormánynak ellenkezés nélkül átadó városvezetést ismerve nagyobb összeget erre nem tennék.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.