A kormány kicselezte Tarlóst a Bálnával, ő meg hagyja
balna.jpg

A kormány kicselezte Tarlóst a Bálnával, ő meg hagyja

  • Király Dávid
  • 2018. január 23.

Liberális szemmel – Republikon

Tarlósék nem eladják, hanem áron alul elherdálják az értékes Duna-parti ingatlant.

A világtörténetben az emberek cselekedetei még valami mást eredményeznek általában, mint amit céloznak és elérnek, mint amit közvetlenül tudnak és akarnak. Megvalósítják érdeküket; de ezzel még valami továbbit hoznak létre, ami belsőleg szintén benne rejlik, de nem volt tudatukban és szándékukban” – írja történetfilozófiájában Hegel, aki ezt az ész cselének nevezi.

Jó lenne hinni, hogy az ész cselezte ki Budapest vezetését is, amely novemberben pályázatot írt ki a Bálna értékesítésére, és amely ezt a pályázatot végül jelentkező híján bebukta. Tarlós és a kormány működése azonban meghaladja Hegelt. Az ész csele akkor érvényesült volna, ha a városvezetés ambíciói dacára a kulturális központ a budapesti önkormányzat tulajdonában marad.

Természetesen nem ez történt. Noha az egykori Közraktárak átépítésével létrejött Bálnára a Matolcsy György vezette MNB is szemet vetett, Lázár János kancelláriaminiszter pedig november végén bejelentette, hogy a kormány megvásárolja az épületegyüttest a Nemzeti Turisztikai Ügynökség számára, a főváros által meghirdetett pályázatra már senki sem adott be ajánlatot.

false

A Fővárosi Közgyűlés szerdán dönt a pályázat eredménytelenné nyilvánításáról, valamint arról, hogy a városvezetés kezdjen tárgyalásokat a kormánnyal a Bálna értékesítéséről. Ez azt jelenti, hogy az érvénytelen pályázat ellenére Tarlósék továbbra is szabadulnának a Bálnától, és azt is, hogy a kormány annak ellenére meg akarja venni, hogy a pályázatra nem jelentkezett.

A kormány magatartása érthető. A főváros ugyanis 11 milliárd forintos minimálárral hirdette meg az egykor CET-nek nevezett kulturális és kereskedelmi központot, a pályázat érvénytelenítésével azonban ez a feltétel már nem köti sem az eladót, sem a vevőt.

A kormány és a főváros tehát most alkudozásba kezd, aminek aligha lehet az a vége, hogy az önkormányzat többet vagy akár csak az eredetileg tervezett 11 milliárdot megkapja az ingatlanért. Budapest ikonikus épülete – melynek a Tarlós vezette önkormányzat képtelen volt megtalálni a szerepét – tehát biztosan áron alul kerül ki a fővárosi vagyonelemek sorából.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a főváros kevesebbet tud majd a Bálnáért kapott pénzből például a felújítás alatt álló M3-as metró akadálymentesítésére költeni – ahogyan persze bármi másra is. Ez az adásvétel tehát kizárólag a kormány érdekeit szolgálja, a fővároséit nem.

Ellenkező esetben ugyanis a főváros megvizsgálta volna az ingatlan hasznosításának más lehetőségeit is. Ez lehetett volna a Bálnának az ellenzék által preferált bérbeadása is, de – maradva az eladásnál – alacsonyabb minimálárral is megversenyeztethette volna az épületet, amelyet az vihet majd, aki többet ajánl érte. Az első verziót azonban a városvezetés lesöpörte, utóbbi pedig fel sem vetődött.

Elvileg persze most is fennáll annak a lehetősége, hogy ha a kormány nem ajánl elfogadható összeget a Bálnáért, akkor a főváros nemet mond egy megalázó, valamint az önkormányzat és a budapestiek érdekeivel ellentétes ajánlatra, azonban a főváros pénzét, vagyonát és hatásköreit a kormánynak ellenkezés nélkül átadó városvezetést ismerve nagyobb összeget erre nem tennék.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.