Geréb Ágnes, a mozgalmi vezető
Geréb Ágnes

Geréb Ágnes, a mozgalmi vezető

  • Mikecz Dániel
  • 2018. január 24.

Liberális szemmel – Republikon

Miután Geréb Ágnes perújítási indítványát elutasította a bíróság, a magyar közéletben szokatlan szolidaritási mozgalom vette kezdetét.

Múlt szombaton több tucat szimpátiatüntető jelent meg a Szabadság hídon, hogy együttérzését fejezze ki Geréb Ágnes mellett és tiltakozzon az ítélet ellen. A megmozdulást otthon szülő anyák szervezték, akik úgy érzik, hogy Geréb Ágnesnek köszönhető többek között az apás szülés, és hogy nem választják el az újszülöttet édesanyjától.

Ritka eset, hogy egy bírósági ítélet szolidaritási mozgalmat vált ki. Hasonlóra Budaházy György ügye kapcsán került sor, akit egy hét évig tartó eljárás során 13 év fegyházra ítélt a bíróság. Tiltakozásokat váltott ki továbbá Ahmed H. elítélése is, akit Budaházyhoz hasonlóan szintén terrorizmus vádja miatt vettek őrizetbe és kapott végül börtönbüntetést. Természetesen teljesen más ügyekről és kontextusról van szó. Budaházy György a radikális jobb mártírja, Ahmed H. sokaknak a menekültellenes kormányzati propaganda számára alkalmas bűnbak, míg Geréb Ágnes az őt támogatók szerint az orvoslobbi áldozata.

Geréb Ágnes

Geréb Ágnes

Fotó: Németh Dániel

Budaházy esetében magától értetődő, de valójában Geréb is politikai, mozgalmi vezetőnek tekinthető. Nem a pártpolitika vagy az utcai mozgósítás értelmében, hanem a mindennapok politikájának tekintetében. A politikatudományban szubpolitikának is nevezik azt a teret, ahol állampolgárok autonóm szerveződésein keresztül valósul meg politikai nyomásgyakorlás. Itt olyan ügyek is politikaivá válhatnak, amelyeket korábban nem érintettek közéleti viták. Ilyen a szülés is, amit – Geréb támogatói szerint többmilliárdos üzletet lévén – nem akar elengedni a szülészorvosok lobbija.

Nem pusztán egészségügyről, szakmai monopóliumokról van azonban szó Geréb Ágnes ügyében. Az otthon szülés ugyanis a magánéleti autonómiát is érintő kérdés. Magyar politikai örökség, hogy sokan egyéni stratégiák révén kívánnak előnyökre szert tenni, és nem kollektív megoldásokat (szervezetek létrehozása, politikai aktivitás) keresnek gondjaik megoldásához. A demobilizáció, az egyéni stratégiák keresése felértékeli aztán a magánélet autonómiáját. Ezért oly népszerű az otthoni pálinkafőzés engedélyezése, ezért váltott ki akkora felháborodást a netezés bármiféle adóztatása vagy korlátozása, és ezért nem merné még egy erős választói támogatottsággal bíró konzervatív kormány sem korlátozni az abortuszt.

A kényelmetlen közéleti klíma mellett az életmódon keresztül a magánszférában lehetséges a politikai identitások ápolása. Az otthon szülés lényege pedig éppen az, hogy megkérdőjelezi az állam fennhatóságát a szülés folyamatára. Geréb Ágnes tehát egy „csendes” mozgalom vezetője, egy többek között alternatív fogyasztási minták révén is létező politikai identitás ikonja. Elítélése, börtönbüntetése ezért vált oly sok vitát kirobbantó közéleti kérdéssé.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.