Fővárosiak, BKV-sok – az állam másodrendű dolgozói

  • Király Dávid
  • 2017. április 21.

Liberális szemmel – Republikon

Tarlósék látszólag megoldottak egy problémát, pedig csak újabbat generáltak, mivel a kormány magára hagyta a városvezetést.

„Közeledtek az álláspontok a BKV Zrt. béremelési ajánlatáról a munkáltató és a szakszervezetek” között – olvasható a közlekedési vállalat szerdai közleményében. Azzal, hogy a BKV-nál dolgozók – egyébként megérdemelten – megkapják az általuk követelt, és az állami közlekedési társaságoknál (például a MÁV-nál és a Volánbusznál) dolgozókéval alapjaiban megegyező mértékű fizetésemelést, a budapestiek megúszták a város közlekedését megbénító munkabeszüntetést.

Tarlós István április 7-én jelentette be, hogy a BKV érdekképviseletei „elutasíthatatlan” ajánlatot kaptak a főváros és a közlekedési vállalat vezetésétől. A főpolgármester azt is elmondta, hogy a fizetésemelések fedezete rendelkezésre áll, a pénzt átcsoportosítással a Fővárosi Önkormányzat és a BKV közösen biztosítja.

A hírek ismeretében a BKV dolgozói és a sztrájkot megúszó budapesti közlekedők fellélegezhetnek, ha azonban a városvezetés és a BKV-menedzsment ajánlata mögé nézünk, láthatóvá válik, hogy bár a vállalatnál kialakult bérproblémák látszólag rendeződnek, a fővárosi források átcsoportosításával a városvezetés olyan új nehézségeket állít elő, amelyeket ma még nem ismerünk, de amelyekről azért a Városháza titkolózása ellenére is lehetnek fogalmaink.

A főpolgármester március 24-én, azaz a bérajánlat bejelentése előtt két héttel még azt mondta szokásos pénteki sajtótájékoztatóján, hogy „hosszú levelet” ír Orbán Viktornak az önkormányzati szektor béremelése érdekében. Tarlós István úgy fogalmazott: „olyan nincs, hogy vannak első- és másodrendű alkalmazottak”, emlékeztetve arra, hogy a főváros önhibáján kívül nem tudja biztosítani a béremelés fedezetét, aki pedig mást mond, „az egyszerűen cinikus”.

A főváros (és a BKV) azonban a főpolgármester felhördülése ellenére mégis saját forrásból teremtette elő a BKV-sok béremelésének fedezetét, azaz vagy hatástalannak bizonyult Tarlós Orbánnak írt hosszú levele, vagy a kormány részéről még idejében figyelmeztették a főpolgármestert, hogy ne fáradjon annak megírásával, pénzt ugyanis a főváros sem levéllel, sem nélküle nem kap.

false

A főváros februárban elfogadott költségvetése 125 milliárd forintos hiánnyal számol, tehát abban biztosak lehetünk, hogy a városvezetés nem találhatott a fiókban a BKV-sok fizetésemelését biztosító felesleges 5-7 milliárd forintot. A városvezetés maga is elismerte, hogy a béremelést átcsoportosítással oldják meg. Ezt a pénzt a főváros két módon teremtheti elő: a szükséges összeget más fővárosi feladatkör(ök)től vonja el vagy elad valamit.

Előbbi esetben a városvezetés egy probléma megoldásával létrehoz egy újat, hiszen egyik fővárosi ágazat sem rendelkezik olyan pluszforrással, amelynek elvonása ne nehezítené meg vagy lehetetlenítené el a működését. Példa erre a Fővárosi Közterületfenntartó Zrt., amelynek a téli havazás idején döntenie kellett a szemétszállítás és a közterületek síkosságmentesítése között, annyi járművezetője ugyanis már rég nincs, hogy párhuzamosan mindkét – egyébként kötelező – feladatot maradéktalanul el tudja látni.

A második lehetőség nagyon veszélyes precedenst teremtene. Amennyiben a főváros értékesítené például a Rác fürdőt vagy akár a Bálnát, és az eladásból származó milliárdos bevételből fedezné a BKV dolgozóinak béremelését, az azt jelentené, hogy az önkormányzat pótolhatatlan vagyontárgyaitól válna meg annak érdekében, hogy a főváros alapvető és törvényben rögzített feladatait el tudja látni. (A példa oka, hogy ez az a két ingatlan, amellyel a jelenlegi városvezetés 2010 óta nem tud mit kezdeni, s amelyek értékesítése már többször felmerült.) Ezt – mármint vagyonértékesítésből származó bevételt működésre fordítani – vagyonfelélésnek hívják.

Ez a lehetőség sajnos már ma sem példa nélküli: jobbára működésre ment el az a mintegy 40 milliárd forint is, amelyre az önkormányzat a Főgáz még fővárosi tulajdonában lévő részvénycsomagjának egyébként brutálisan áron aluli eladásából tett szert. A pakettet ugyan a főváros az államnak adta el, ez a lényegen nem változtat: egy évente többmilliárdos osztalékot fizető cég részvényeinek ára ment el többnyire gázolajra és fizetésre. Nagyon hasonló folyamat zajlott le akkor, amikor a Dagály fürdőért cserébe az állam átvállalta a BKV adósságát.

A BKV-s dolgozók fizetésemeléséhez szükséges pénz előteremtésének fent vázolt módszere azt mutatja, hogy Budapest önkormányzatát a kormány ismét egyedül hagyta egy olyan problémával, amelyet a fővárosi források folyamatos elvonásával épp a kormány generált, és amelynek megoldására a főváros egyedül nem képes. Tarlós István tehát hiába hivatkozik arra, hogy „az önkormányzat is az állam része” és hogy ebben az államban „nem lehetnek első- és másodrendű alkalmazottak”, a jelek szerint pontosan ez a helyzet.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.