A halál esőben jön

  • 2013. február 4.

Snoblesse

Szürreális plakátok és támadó diverzánsok. Kiállítás a hatvanas évek „égetett” filmplakátjaiból.


Csehszlovák bűnügyi film noir hangulatú plakáttal – utoljára talán a hatvanas években fordult elő ilyen műfaji keveredés, s alighanem a jövőben sem várható, hogy megszaporodnának a hasonszőrű produktumok. A halál esőben jön című csehszlovák bűnügyi film szürreális filmplakátját a Révész–Wigner páros tervezte, de rajtuk kívül is akadtak plakáttervezők szép számmal, akik szürreális montázsokkal, túlexponált, „égetett” fotókkal díszítették a kor szocialista és imperialista krimijeinek plakátjait. Finta József, Máté András, a So–Ky páros, Darvas Árpád, Szilvásy Nándor ugyancsak hozzájárult a hatvanas évek plakátművészetének e sajátos leágazásához (Darvas készítette például a plakátot a Fény a redőny mögött c. filmhez, melyben diverzánsok egy kempingfelszerelés-gyárnak álcázott hadianyagüzem megsemmisítésére készülnek).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.