A halál esőben jön

  • 2013. február 4.

Snoblesse

Szürreális plakátok és támadó diverzánsok. Kiállítás a hatvanas évek „égetett” filmplakátjaiból.


Csehszlovák bűnügyi film noir hangulatú plakáttal – utoljára talán a hatvanas években fordult elő ilyen műfaji keveredés, s alighanem a jövőben sem várható, hogy megszaporodnának a hasonszőrű produktumok. A halál esőben jön című csehszlovák bűnügyi film szürreális filmplakátját a Révész–Wigner páros tervezte, de rajtuk kívül is akadtak plakáttervezők szép számmal, akik szürreális montázsokkal, túlexponált, „égetett” fotókkal díszítették a kor szocialista és imperialista krimijeinek plakátjait. Finta József, Máté András, a So–Ky páros, Darvas Árpád, Szilvásy Nándor ugyancsak hozzájárult a hatvanas évek plakátművészetének e sajátos leágazásához (Darvas készítette például a plakátot a Fény a redőny mögött c. filmhez, melyben diverzánsok egy kempingfelszerelés-gyárnak álcázott hadianyagüzem megsemmisítésére készülnek).

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.