A SunnO))) visszatér

  • 2016. augusztus 30.

Snoblesse

Vihar, mennydörgés, ősrobbanás a hajón.
false

 

Annak a fantasztikus ténynek, hogy a zene az egyetlen művészeti ág, amely valóban sejtszinten (is) hat, kevés plasztikusabb demonstrálója van ma az amerikai SunnO)))-nál – amely egy ideje részben már magyar is, hiszen az extrém torokhangokat Csihar Attila adagolja hozzá a zenéhez. Vagyis inkább a "zenéhez", hiszen a néhány kitartott, végtelenbe zengetett, dimenziókapukig felnagyított, különös tereket képző, ősrobbanást idéző, sejtfalakat megmozgató hangra épülő drone igencsak kikezdi a zenéről alkotott hagyományos fogalmainkat, ezt figyelembe véve pedig egészen lenyűgöző, hogy ilyen sokan elzarándokolnak a zenekar egy-egy szeánszára.

Magyarországon most lép második alkalommal színpadra ez a mutatós csuklyákba burkolt, ízig-vérig avantgárd zenekar, műsorát pedig valószínűleg a nemrég megjelentetett Kannonra alapozza, melyről kritikánkban azt írtuk, hogy "minden bizarrságával és komor színével együtt is erősen meditatív hangulatot" ad át. Így legyen!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.