Nigun és Borbély Mihály

  • 2016. augusztus 30.

Snoblesse

Klez-jazz a zsinagógában.
false

A Nigun (Párniczky András – gitár, Bede Péter – szaxofon, tárogató, Ajtai Péter – nagybőgő,
Baló István – dob) 2001 óta létezik, a műfaji skálán a dzsessz és a klezmer közé lövik be a helyüket. „Európai dzsesszzenekarként egyedülálló, hogy a Nigun a kelet-közép-európai zsidó zenét tartja eredőjének. Zenéjükben a spirituális erőt hordozó hagyomány és a modern dzsessz egységgé olvad. A Nigun mindig is átlépte a műfaji határokat, leginkább talán a klez-jazz jelző írja le.” A Párniczky András által alapított zenekar rendszeresen dolgozik közösen vendégszólistákkal, játszottak többek között Daniel Zamirral, Matt Darriau-vel, Lukács Miklóssal, Don Byronnal és Frank Londonnal. Most Borbély Mihállyal (interjúnk vele itt) lépnek színpadra.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.