Ágoston Küntett a BMC-ben

  • 2014. április 2.

Snoblesse

Havasi kürt és broken jazz – ahogy azt Ágoston Béla elképzeli.

Mi volt a legutóbbi nagy revelációd? – kérdeztük tavaly Ágoston Bélát, a szaxofon, a klarinét, a kecskeduda, az ütőgardon, a brácsa, a steel drum mesteri megszólaltatóját, az Ágoston Frió, az Ágoston Kártett, az Ágoston Küntett, az Agostones, az Etnofaun, a Bead, a Mi az ÁB-RE, az Ágoston Béla és Mizsei Zoltán Oltári dudaszó című műsora, az Adolphe Sax Consort, a Pipatórium, az I. Magyar–Kínai Zenekar, a Tócsni és Flódni alaptagját, s ő ezt válaszolta:

false

 

Fotó: Narancs

„Amikor rájöttem, hogy milyen jól szól Schubert steel drumon és éneklő fűrészen. Egy népzenei táborban voltam nemrég, ahol egy kollégámat helyettesítettem, és ott például nagyon jó volt, hogy tárogatósokkal kellett foglalkoznom, és steel drumon kísértem őket. Ami nálunk csárdás néven fut, az steel drum kísérettel még jobb lesz – nem mondom, hogy ettől egyből Karib-tengerivé válik, de felfrissül tőle, sőt modern lesz. A steel drum hangzása valószínűleg akkor raktározódott el a tudatalattimban, amikor megismertem a Boney M.-et, aztán évtizedekkel később Őrbottyánban egy lakatos barátomnál észrevettem néhány épülőfélben lévő vattacukor-készítő gépet, és hirtelen beugrott, mint valami elfeledett emlék. Korábban is láttam wokokat meg mindenféle serpenyőket, de azokról egyszer sem jutott eszembe, hogy állványon álló hangszerek is lehetnének.”

Az éneklő fűrész és a steel drum nagy barátja ezen az estén a havasi kürtöt hozza helyzetbe, mert ezernyi formációja közül a Küntettel lép fel a BMC-ben.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.