Színház

Szellemes

némacsend

Kritika

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Eltűntek a párbeszédek, félmondatok, töltelékszavak, hangutánzók, dünnyögések, néhol kissé artikulálatlan kiszólások maradtak csupán. Mozgásszínházi elemek, tánc és zene, erős gesztikulálás, szellemdús ötletek és kiváló színészi játék uralják a teret.

Egy szocreál stílusú színházi aulában vagyunk (díszlet: Schnábel Zita), minden négyzetcentiméter hűen adja vissza a dizájnt, egy másodpercre el is bizonytalanodunk, hogy nem láttuk-e már a valóságban is ezt a teret. Portásfülke, régies ruhatár, bordó bársonyfüggönyökkel eltorlaszolt színpadi bejáró, az előtérben pedig, ahogy azt az ilyesféle elő­terekben megszokhattuk, márványoszlopok meredeznek. Lift is van, kulcsszerepben: mint egy süllyesztőben, úgy tűnnek el az aknájában azok, akik elhaláloztak. Szellemjárással elevenedik meg a bútorzat: a ruhatárospult lecsapódik, a csillárok pislákolnak, a fali­újságról leesik egy lap, a beengedőkapu megpördül. Hamlet apja kísért kiáltozva, végig­kísérve az előadást. Idővel más szellemek is felbukkannak, de ők az apánál kevésbé félelmetesek.

A helyszín végig adott, az idő azonban nem mindig beazonosítható, mert például Horatio első jelenetbéli interjúja – korunk eszközeivel és visszás újságírói kliséivel – kétségtelenül mai. Telitalálat, ahogyan az újságírót alakító Mészáros Béla flegmán próbálja összehangolni a hangfelvételt készítő stábtagot egy másik szerkesztőséghez tartozó, a képanyagot készítő stábtaggal, hogy egyetlen felvételből két sajtóorgánum is profitáljon. Ugyanakkor a második jelenetben, az aulába bezsúfolódott tömeg öltözéke a Grease korszakát idézi meg (jelmez: Cs. Kiss Zsuzsanna).

Egy másik, igen izgalmas változtatás a klasszikushoz képest a főszereplő kiléte. Bár Hamlet (Gloviczki Bernát) uralja a cselekményt ezúttal is, a főszereplőnk mégis inkább a mindvégig jelen lévő Horatio. Mintha egy angyal volna, főként szemlélő csupán, aki azért a maga módján rendre igyekszik elejét venni a tragikus történéseknek (például visszahúzná Hamletet, amikor az gyilkolni készül). Lengyel Benjámin jelenléte erős, minden mozdulatának súlya van, ráadásul úgy rezonőr, hogy közben nem is beszél. Testbeszéde annál átütőbb, és még remekül énekel is. Legalább három dalt maga ad elő, a maradék lejátszóból kihangosítva szól. A zene (Urbán Kristóf) fő funkciója a hangulatfestés, nem a slágerek játékba hozása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.

Elszállt évek és milliárdok

Sanyarú a múzeumok helyzete a NER-ben, és a legmostohább sors talán az Iparművészeti Múzeumnak jutott: ikonikus épülete 2017-es bezárása óta lassan menthetetlen állapotba kerül, a műtárgyak évek óta egy bérelt raktárban vannak elcsomagolva, a múzeum egyedül a Ráth György-villát használhatja kiállítóhelyként. Hogyan jutottunk idáig?

Túl mennyen és poklon

  • Földényi F. László

Hogyan győzi le a Menny a Poklot – a keresztény mitológia számára mi sem kézenfekvőbb. Miként gyűri maga alá a Pokol a Mennyet – Marquis de Sade óta ez is része az európai kultúrának. Ám hogy a kettő házasságban egyesüljön – ilyesmire egyedül Blake gondolt. Ráadásul e házasságnak a gyümölcse is foglalkoztatta. Mi születik ebből a frigyből? Egy új Megváltó? Vagy egy kentaur?

„Szerencsés együttállások és véletlenek”

Építésznek indult, majd a Middlemist Red első menedzsere, 2019-ben pedig a Terézváros alpolgármestere lett. Évekkel ezelőtt elindított instrumentális szólóprojektjéhez a Velencei Építészeti Biennálé miatt tért vissza. A Karabekian első kislemezének apropóján beszélgettünk a Képzelt Város zenekar egykori gitárosával.