Tévésorozat

Fiúk a barakkból

Újoncok

Kritika

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Átgondolatlan tervében bűntársa a heteró és nála jóval rátermettebb barátja, Ray (Liam Oh). Még épp pár évvel (a másképpen homofób) „Don’t Ask, Don’t Tell” protokoll előtt járunk, miszerint a rejtőzködő melegek szolgálhatnak a seregben, amíg nem élik ki nyíltan bomlasztó hajlamaikat. Cameron komikus naivitással már csak a regisztráció után döbben rá, hogy tilos melegként szolgálni (pedig a sztori valós, hiszen a sorozat Greg Cope White The Pink Marine című memoárjából készült).

A széria hamar behajít minket a kiképzés sűrűjébe, amely úgy indul, mint Kubrick Acéllövedéke, de nagyjából a Narancs az új fekete tónusánál állapodik meg (amely szerint a börtön végső soron egy vidám barakk). Imádni való jeleneteket kapunk, ahogy a kopaszra nyírt fiúk akadálypályákon verekszik át magukat, kajacsatákba csatornázzák piti összetűzéseiket, vagy huncut csínyeket eszelnek ki a rivális szakasz bosszantására. Bár Cameronnak eleinte vannak kételyei a sereg agymosási taktikáit illetően, a végére egészen úgy tűnik, mintha móka lenne tökéletes gyilkológéppé képződni. Végső soron az összes fiú megtalálja a maga egyedi férfiasságát, ami erőssé és jó harcossá teszi: Cameront pontosan az érzékenysége teszi jó katonává, a túlsúlyos Johnt (Blake Burt) elszántsága és kegyetlen alfa-ikertestvére iránti szeretete, a térdsérülésével küszködő Santost (Rico Paris) pedig büszkén viselt dominikai identitása és a családja iránti lojalitása. A mindennapos zaklatás, az árulás jelenetei valahogy mindig elvesztik drámai súlyukat, így – ha volt is az alkotókban szándék a katonaság kritizálására – a bírálat súlytalan marad. A seregben tapasztalt homofóbia, rasszizmus és mérgező maszkulinitás mintha csak gyarló egyének (s mint ilyenek, rossz katonák) sajátja, nem a rendszer logikája volna (abba már bele sem mennénk, hogy ez a rendszer milyen célokat szolgál, hiszen maga a kellemes hangulatra törekvő széria sem teszi). Ha egy bizonyos szögből nézzük, mintha egy színes, vidám toborzóvideó peregne előttünk, amelyben nagy erőkkel próbálnak meggyőzni arról, hogy bár a hadsereg múltja nem makulátlan (lásd őrjöngő homofóbia), mára megváltoztunk; bárkiből válhat kiváló harcos, minden hazafira szükség van, akkor is, ha történetesen a saját neméhez vonzódik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.