Ismét itt a Swans

  • 2014. október 13.

Snoblesse

Egy zenekar, amely régen is nagyon jó volt, és most is zseniális. Az ősz legsúlyosabb koncertjét fogják adni a hajón.


Michael Gira igazi, kemény bükkfából faragott legenda, ráadásul nem is a teljesen megközelíthetetlen fajtából. Sokáig nélkülöznünk kellett jelenlétét, Swans sem volt egy jó ideig, de aztán elhozta nekünk újjászületett zenekarát (kritikánk róla itt) – produkciójuk egyszerre volt letaglózóan brutális, felemelő és mélységesen tudatos, maximálisan reflektált.

Azóta a zenekarnak két lemeze is megjelent (The Seer, To Be Kind), melyeket a kritika teljes joggal és mintegy hagyományosan agyondicsért. Gira és zenésztársai hosszú, kanyargós utat jártak be, míg elérkeztek eme legújabb kori letisztultsághoz: a Filth rituális/indusztriális, súlyosan repetitív és elképesztően energikus felütésétől a Children Of God vagy a Love Of Life majdnem klasszicizáló, a dallamok szépségét is felcsillantó világán át a jelenig, amely sok tekintetben szintetizál, de leginkább a korai, nyers hangzású munkákból merít inspirációt. Ehhez nyugodtan hozzávehetjük, hogy halkan sohasem szólalnak meg, s addig nem nyugszanak, míg a hangszereikből kicsiholt fülsiketítő futamok meg nem törték a publikum ellenállását. De hát minek ellenállni – sokkal jobban jár, aki átengedi magát ennek a tripnek, és hagyja magát szinte bekötött szemmel vontatni a dübörgő ritmusok és a szakadozott, improvizált dallamok által.

A Swans előtt Pharmakon terrorizálja majd a közönséget kíméletet nem ismerő zajzenével.


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.