Ismét itt a Swans

  • 2014. október 13.

Snoblesse

Egy zenekar, amely régen is nagyon jó volt, és most is zseniális. Az ősz legsúlyosabb koncertjét fogják adni a hajón.


Michael Gira igazi, kemény bükkfából faragott legenda, ráadásul nem is a teljesen megközelíthetetlen fajtából. Sokáig nélkülöznünk kellett jelenlétét, Swans sem volt egy jó ideig, de aztán elhozta nekünk újjászületett zenekarát (kritikánk róla itt) – produkciójuk egyszerre volt letaglózóan brutális, felemelő és mélységesen tudatos, maximálisan reflektált.

Azóta a zenekarnak két lemeze is megjelent (The Seer, To Be Kind), melyeket a kritika teljes joggal és mintegy hagyományosan agyondicsért. Gira és zenésztársai hosszú, kanyargós utat jártak be, míg elérkeztek eme legújabb kori letisztultsághoz: a Filth rituális/indusztriális, súlyosan repetitív és elképesztően energikus felütésétől a Children Of God vagy a Love Of Life majdnem klasszicizáló, a dallamok szépségét is felcsillantó világán át a jelenig, amely sok tekintetben szintetizál, de leginkább a korai, nyers hangzású munkákból merít inspirációt. Ehhez nyugodtan hozzávehetjük, hogy halkan sohasem szólalnak meg, s addig nem nyugszanak, míg a hangszereikből kicsiholt fülsiketítő futamok meg nem törték a publikum ellenállását. De hát minek ellenállni – sokkal jobban jár, aki átengedi magát ennek a tripnek, és hagyja magát szinte bekötött szemmel vontatni a dübörgő ritmusok és a szakadozott, improvizált dallamok által.

A Swans előtt Pharmakon terrorizálja majd a közönséget kíméletet nem ismerő zajzenével.


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.