|
"A minap azt vágta a fejemhez valaki, hogy én egy moral insanity vagyok. Ez bizony elég rosszul esett, de aztán rájöttem, hogy igaza van. Csakhogy a moral insanity nem tudja magáról, hogy az, én pedig tudom, tehát én mégsem lehetek az. Akkor hát ki a moral insanity?
Te vagy az!
Igen te, aki most éppen ezeket a sorokat olvasod!
Te, aki a világ érzéketlenségétől szenvedsz. Környezeted áldozata, te! Aki a könnyekig tudod sajnálni magad, holott te vagy a legérzéketlenebb és a leggátlástalanabb ember. Most biztosan azt gondolod, hogy te nem vagy az, de csak akkor nem lennél az, ha azt gondolnád, hogy az vagy!
Gyere el! Nem fogsz megváltozni, de lesz a darabban egy-két hozzád hasonló figura. Talán még azt is megtudod, hogy miért ANYÁM ORRA a címe!"
A fenti sorokkal buzdítja színházba járásra a köztünk élő moral insanity-ket és mindenki mást is Pintér Béla, akivel nemrégiben alaposan elbeszélgettünk, többek között a Pintér-művek utóéletéről:
Magyar Narancs: Most már abban az alkotói korban vagy, hogy el kell helyezned magad a színháztörténetben. Az életművedből mi lesz maradandó szerinted?
Pintér Béla: A bajnok biztosan fennmarad, és sok társulatnak lesz kihívás, de a Parasztoperát is játsszák már más társulatok, sőt volt Parasztopera fesztivál, mert szimultán nyolc előadás futott épp magyar nyelvterületen. A Szutyok című darabot most mutatták be Székesfehérváron. Van, aki szerint a Parasztopera a legjobb, de én most a Titkainkról gondolom ezt, amivel az évad legjobb magyar drámája és legjobb előadása címet is elnyertük. Jó érzés tudni, hogy mindez megmarad majd utánam, és a kislányom megkapja a jogdíjakat.
A teljes interjú itt olvasható, az Anyám orra pedig a Szkénében látható négy estén át.