Anyám orra

  • 2016. augusztus 23.

Snoblesse

Egy Pintér Béla-örökzöld a repertoárból.
false

"A minap azt vágta a fejemhez valaki, hogy én egy moral insanity vagyok. Ez bizony elég rosszul esett, de aztán rájöttem, hogy igaza van. Csakhogy a moral insanity nem tudja magáról, hogy az, én pedig tudom, tehát én mégsem lehetek az. Akkor hát ki a moral insanity?

Te vagy az!
Igen te, aki most éppen ezeket a sorokat olvasod!
Te, aki a világ érzéketlenségétől szenvedsz. Környezeted áldozata, te! Aki a könnyekig tudod sajnálni magad, holott te vagy a legérzéketlenebb és a leggátlástalanabb ember. Most biztosan azt gondolod, hogy te nem vagy az, de csak akkor nem lennél az, ha azt gondolnád, hogy az vagy!
Gyere el! Nem fogsz megváltozni, de lesz a darabban egy-két hozzád hasonló figura. Talán még azt is megtudod, hogy miért ANYÁM ORRA a címe!"

 

A fenti sorokkal buzdítja színházba járásra a köztünk élő moral insanity-ket és mindenki mást is Pintér Béla, akivel nemrégiben alaposan elbeszélgettünk, többek között a Pintér-művek utóéletéről:

Magyar Narancs: Most már abban az alkotói korban vagy, hogy el kell helyezned magad a színháztörténetben. Az életművedből mi lesz maradandó szerinted?

Pintér Béla: A bajnok biztosan fennmarad, és sok társulatnak lesz kihívás, de a Parasztoperát is játsszák már más társulatok, sőt volt Parasztopera fesztivál, mert szimultán nyolc előadás futott épp magyar nyelvterületen. A Szutyok című darabot most mutatták be Székesfehérváron. Van, aki szerint a Parasztopera a legjobb, de én most a Titkainkról gondolom ezt, amivel az évad legjobb magyar drámája és legjobb előadása címet is elnyertük. Jó érzés tudni, hogy mindez megmarad majd utánam, és a kislányom megkapja a jogdíjakat.

A teljes interjú itt olvasható, az Anyám orra pedig a Szkénében látható négy estén át.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.