Peter Morgan: Audiencia

  • 2017. március 1.

Snoblesse

A királynő beköltözik a Pestibe. II. Erzsébet szerepében Halász Judit.
false

Peter Morgan alighanem álmából felriasztva is azonnal vágja az angol királyi család legjobb sztorijait, hiszen eleddig egy nagy sikerű filmben (A királynő) és egy nagy sikerű színdarabban (Audiencia) tárta elénk II. Erzsébet életének belterjes  – Tony Blairben és más miniszterelnökökben gazdag – epizódjait. A királynőt mindkét produkcióban Helen Mirren adta, de be-beugrott – főleg a londoni West Endre – Kristin Scott Thomas is egy kis királynőzés erejéig.

false

Patinás darab tehát az Audiencia, melyben nem kevesebb, mint hatvan év pereg le a színpadon: hatvan, audienciákban gazdag év, melyek során II. Erzsébet a miniszterelnökeit – Winston Churchillt, Margaret Thatchert, John Majort, vagy éppen David Cameront – fogadja. A magyar változat (rendezte Valló Péter) munkatársai:

false

II. Erzsébet: Halász Judit
Margaret Thatcher: Igó Éva
John Major: Fesztbaum Béla
Gordon Brown: Kerekes József
Harold Wilson: Hegedűs D. Géza
Winston Churchill: Lukács Sándor
David Cameron: Seress Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.