A csemegepultos: Ötvös András

  • 2017. március 1.

Snoblesse

Gerlóczy Márton regényének színpadi adaptációjában.
false

 

Fotó: Galló Rita

magyarnarancs.hu: Hogyan lett az eredetileg filmes adaptálásra szánt A csemegepultos naplójából színpadi „one man show”?

Ötvös András: A film castingján találkoztam Gerlóczy Marcival, akivel barátságba kerültünk. Évekkel később, amikor színpadi változat készült a regényből, már biztos volt, hogy én játszom. Göttinger Palival egy időben végeztünk a főiskolán, játszottam nála a Baalban és a diplomarendezésében, Hamvai Kornél Pokol című darabjában. Az ő ötlete volt, hogy mégse színdarab legyen, hanem egybefüggő szöveg, tárgyanimációs felnőttbábjáték. Ehhez felkérte az ország egyik legjobb bábszínészét és bábrendezőjét, Schneider Jankót. Pali abból indult ki, hogy a csemegepultban rengeteg ideje van Márczy Lajosnak, ezért elszórakoztatja magát. A vele történt dolgokat úgy dolgozza fel, hogy a körülötte lévő tárgyakkal játszik.

magyarnarancs.hu: A szerep igényelt piaci figuralest?

ÖA: Nem az volt a lényeg, hogy élethű hentes vagy csemegepultos legyek, inkább élethű óvodás, akit bezárnak egy játékszobába. Jankó és Pali előre kitalálták, hogy a negyven szereplő közül ki lesz a virsli, a sonka, a ketchup, a reszelő stb. A feladat a bábozástól volt speciális. Eddig is csodáltam a bábszínészeket, de ezentúl még inkább csodálom őket.

Ötvös Andrással készített teljes interjúnk itt olvasható, a virslik pedig ezúttal  a Jurányi Inkubátorházban elevenednek meg.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."