ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

Báb és idő - Hoffer Károly rendező-tervező

  • rés a présen
  • 2016. február 19.

Snoblesse

Az időnk rövid története - március 30-án a Trafóban.

rés a présen: Szerinted miért kerül ismét előtérbe a bábszínház?

Hoffer Károly: A báb fogalmát egyre nehezebb definiálni manapság, így sokkal inkább egyfajta bábos gondolkodásról beszélhetünk, amely erősen vizuális megfogalmazásokon alapul, célja pedig a jelentéstartalmak képbe és formába sűrítése. Talán az egyre szélesedő paletta lett vonzó az élőszínház számára is.

rap: Mi hívta életre Az időnk rövid története című előadást, és mi ihlette a bábterveidet?

HK: Négy nyugdíjas egy ötödik társuk végső kívánságát próbálja teljesíteni. A cél az, hogy a hamvakat Velencébe szállítsák, és a tengerbe szórják. Ők négyen nem ismerik egymást, csak az elhunyt férfi a közös az életükben. A bonyodalmak ott kezdődnek, hogy egyik sem tudja, hogy a küldetéssel nem ő van egyedül megbízva. Előké­peim vagy mintáim nem voltak a négy öregre. Abban volt tudatosság, kinek milyen tulajdonságát szerettem volna hangsúlyozni.

false

 

Fotó: Éder Vera

rap: Milyen technikával dolgoztok?

HK: Négy egyszemélyesre redukált bunraku figurával. Négy öreg báb, akik mögött négy fiatal mozgató dolgozik. És éppen ez a kontraszt segít megmutatni azt a helyzetet, amikor gondolatban még minden működik, csak a test már nem képes ezt lekövetni. Gimesi Dóra író-dramaturggal, aki legfontosabb alkotótársam, két évvel ezelőtt egy hónapon belül vesztettük el a nagymamáinkat. Már akkor megfogadtuk, hogy szeretnénk egy előadást idősekről, a nagyszüleinkről, amelyben megőrizhetjük őket magunknak, megmenthetjük a felejtés elől. Aztán elkezdtünk hihetetlen mennyiségű fotót, videót, személyes emléket, utcán látott, hallott jelenetet gyűjteni. Ezekből és az ötleteinkből formálódott a történetünk váza, melyet a színészek, Andrusko Marcella, Pallai Mara, Szolár Tibor és Teszárek Csaba improvizációi egészítettek ki.

rap: Hol adjátok elő ebben az évadban?

HK: Március 24-én játsszuk a Budapest Bábszínházban a BÁBU Fesztiválon, március 30-án és április 26-án pedig ismét a Trafóban. A későbbiekben a győri Vaskakas Bábszínházban – ők az előadás létrehozásában is segítettek – is láthatja mindenki, aki kíváncsi arra, hogy mi, fiatalok hogyan gondolkodunk egy másik generációról.

rap: Mi a következő munkaterved?

HK: Már nagy erőkkel készítjük elő Gimesi Dórával új előadásunkat. Egy fantasztikus gyerekregény bábszínpadi adaptációján dolgozunk, rengeteg humorral, de ismét komoly témákat boncolgatva.

rap: Milyen bábokkal tudnál tartósan együtt élni?

HK: Én nem szorongok attól, hogy bábok között élem a mindennapjaim. Néha többet jelentenek, mint bizonyos emberi kapcsolataim.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.