ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

„Biztonságos hátteret nyújtani” - Rácz Anikó színházi producer

  • rés a présen
  • 2016. február 19.

Snoblesse

Dányi Viktória & Nelson Reguera: Keep in Touching - április 29–30-án a MU Színházban.

rés a présen: Mióta vagy a SÍN produkciós menedzsere, és honnan érkeztél ide?

Rácz Anikó: Ez a negyedik évadom itt, korábban az Artusnál dolgoztam, ott 10 évig voltam társulati menedzser. Már a SÍN-es éveket megelőzően több projekt vezetését vállaltam el, fiatal koreográfusokkal dolgoztam egy-egy új előadásuk elkészítésén és forgalmazásán. A fiatalabb generáció kevésbé gondolkozik állandó társulat építésén, a források szűkülése miatt is, ez pedig természetes módon hozta magával, hogy szükség van egy produkciós házra, amellyel az alkotók az adott projekt igényei szerint tudnak együttműködni.

rap: Ezzel megváltozott a SÍN szerepe?

false

RA: A SÍN korábbi missziója egy nyitott, ingyenes próbatermi struktúrán alapult, rengeteg független társulat tudott és tud a mai napig is ingyenesen vagy támogatott áron próbálni itt. Ez a lehetőség továbbra is fennáll, de kibővült a művészekkel való szorosabb, proaktívabb együttműködéssel. Szeretnénk biztonságos szakmai és adminisztratív hátteret nyújtani, az egyre bővülő nemzetközi hálózat támogatásával, koproducerek és meghívások felkutatásával. Fontosnak tartjuk a művészek közötti dialógust is, a produkciós folyamat alatt házi bemutatókat, szakmai beszélgetéseket szervezünk.

rap: Milyen csapatokkal dolgoztok együtt és hogyan lehet bekerülni hozzátok?

RA: Alapvetően projekteket vállalunk fel, és bár több olyan művész van, akikkel hosszabb távon működünk együtt, nem várunk és nem vállalunk kizárólagosságot. Az alkotók egy-egy elképzeléssel keresnek meg minket, együtt gondoljuk végig ezeknek a legjobb megvalósulási és forgalmazási lehetőségeit. A SÍN-es kollégákkal együtt – Nagy Zoltánnal és Trifonov Dórával – rengeteg előadást nézünk meg, igyekszünk figyelemmel kísérni az alkotókat, és sokat beszélgetünk velük.

rap: Miért pont táncprodukciókkal foglalkozol?

RA: Nem tudatos döntés, inkább így alakult. A műfajok ezekben az előadásokban sem válnak el élesen egymástól. A SÍN-en belül tavaly cirkuszi produkciót is létrehoztunk, a Grotesque Gymnastics munkáját, igaz, az alkotók az újcirkuszt itt is a tánc felől közelítik meg.

rap: Milyen előadásaitok vannak épp műsoron, és milyen projektek vannak folyamatban?

RA: Dányi Viktória most készíti Nelson Reguerával közös duóját Keep in Touching címmel, amit április 29–30-án mutatunk be a MU Színházban. Molnár Csaba Eclipse című, decemberi bemutatóját május elején visszük Birminghambe, ahol helyi fiatalok közreműködésével kerül színpadra a produkció. Réti Anna és Ricardo Machado Point of You című előadása pedig bejutott az áprilisi Aerowaves Spring Forward Festivalra, ami nagyon fontos bemutatkozási lehetőség.

rap: Ha hirtelen lenne egy milliárdos befektetőd, mihez kezdenél?

RA: Felújíttatnánk a próbaterem padlóját, vagy nyitnánk egy kis színházat a kísérletező produkcióknak, ahová meghívhatnánk nemzetközi előadásokat is. De az lenne a legjobb, ha Magyarországon kialakulna egy életképes, működő belföldi forgalmazási rendszer, ha Budapesten kívül is hozzá lehetne jutni a kortárs előadó-művészethez, ha vidéken is szélesedhetne a kulturális kínálat, ami persze a létrehozott előadások továbbélését is segítené.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."