ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

„Biztonságos hátteret nyújtani” - Rácz Anikó színházi producer

  • rés a présen
  • 2016. február 19.

Snoblesse

Dányi Viktória & Nelson Reguera: Keep in Touching - április 29–30-án a MU Színházban.

rés a présen: Mióta vagy a SÍN produkciós menedzsere, és honnan érkeztél ide?

Rácz Anikó: Ez a negyedik évadom itt, korábban az Artusnál dolgoztam, ott 10 évig voltam társulati menedzser. Már a SÍN-es éveket megelőzően több projekt vezetését vállaltam el, fiatal koreográfusokkal dolgoztam egy-egy új előadásuk elkészítésén és forgalmazásán. A fiatalabb generáció kevésbé gondolkozik állandó társulat építésén, a források szűkülése miatt is, ez pedig természetes módon hozta magával, hogy szükség van egy produkciós házra, amellyel az alkotók az adott projekt igényei szerint tudnak együttműködni.

rap: Ezzel megváltozott a SÍN szerepe?

false

RA: A SÍN korábbi missziója egy nyitott, ingyenes próbatermi struktúrán alapult, rengeteg független társulat tudott és tud a mai napig is ingyenesen vagy támogatott áron próbálni itt. Ez a lehetőség továbbra is fennáll, de kibővült a művészekkel való szorosabb, proaktívabb együttműködéssel. Szeretnénk biztonságos szakmai és adminisztratív hátteret nyújtani, az egyre bővülő nemzetközi hálózat támogatásával, koproducerek és meghívások felkutatásával. Fontosnak tartjuk a művészek közötti dialógust is, a produkciós folyamat alatt házi bemutatókat, szakmai beszélgetéseket szervezünk.

rap: Milyen csapatokkal dolgoztok együtt és hogyan lehet bekerülni hozzátok?

RA: Alapvetően projekteket vállalunk fel, és bár több olyan művész van, akikkel hosszabb távon működünk együtt, nem várunk és nem vállalunk kizárólagosságot. Az alkotók egy-egy elképzeléssel keresnek meg minket, együtt gondoljuk végig ezeknek a legjobb megvalósulási és forgalmazási lehetőségeit. A SÍN-es kollégákkal együtt – Nagy Zoltánnal és Trifonov Dórával – rengeteg előadást nézünk meg, igyekszünk figyelemmel kísérni az alkotókat, és sokat beszélgetünk velük.

rap: Miért pont táncprodukciókkal foglalkozol?

RA: Nem tudatos döntés, inkább így alakult. A műfajok ezekben az előadásokban sem válnak el élesen egymástól. A SÍN-en belül tavaly cirkuszi produkciót is létrehoztunk, a Grotesque Gymnastics munkáját, igaz, az alkotók az újcirkuszt itt is a tánc felől közelítik meg.

rap: Milyen előadásaitok vannak épp műsoron, és milyen projektek vannak folyamatban?

RA: Dányi Viktória most készíti Nelson Reguerával közös duóját Keep in Touching címmel, amit április 29–30-án mutatunk be a MU Színházban. Molnár Csaba Eclipse című, decemberi bemutatóját május elején visszük Birminghambe, ahol helyi fiatalok közreműködésével kerül színpadra a produkció. Réti Anna és Ricardo Machado Point of You című előadása pedig bejutott az áprilisi Aerowaves Spring Forward Festivalra, ami nagyon fontos bemutatkozási lehetőség.

rap: Ha hirtelen lenne egy milliárdos befektetőd, mihez kezdenél?

RA: Felújíttatnánk a próbaterem padlóját, vagy nyitnánk egy kis színházat a kísérletező produkcióknak, ahová meghívhatnánk nemzetközi előadásokat is. De az lenne a legjobb, ha Magyarországon kialakulna egy életképes, működő belföldi forgalmazási rendszer, ha Budapesten kívül is hozzá lehetne jutni a kortárs előadó-művészethez, ha vidéken is szélesedhetne a kulturális kínálat, ami persze a létrehozott előadások továbbélését is segítené.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.