rés a présen: Mióta vagy a SÍN produkciós menedzsere, és honnan érkeztél ide?
Rácz Anikó: Ez a negyedik évadom itt, korábban az Artusnál dolgoztam, ott 10 évig voltam társulati menedzser. Már a SÍN-es éveket megelőzően több projekt vezetését vállaltam el, fiatal koreográfusokkal dolgoztam egy-egy új előadásuk elkészítésén és forgalmazásán. A fiatalabb generáció kevésbé gondolkozik állandó társulat építésén, a források szűkülése miatt is, ez pedig természetes módon hozta magával, hogy szükség van egy produkciós házra, amellyel az alkotók az adott projekt igényei szerint tudnak együttműködni.
rap: Ezzel megváltozott a SÍN szerepe?
|
RA: A SÍN korábbi missziója egy nyitott, ingyenes próbatermi struktúrán alapult, rengeteg független társulat tudott és tud a mai napig is ingyenesen vagy támogatott áron próbálni itt. Ez a lehetőség továbbra is fennáll, de kibővült a művészekkel való szorosabb, proaktívabb együttműködéssel. Szeretnénk biztonságos szakmai és adminisztratív hátteret nyújtani, az egyre bővülő nemzetközi hálózat támogatásával, koproducerek és meghívások felkutatásával. Fontosnak tartjuk a művészek közötti dialógust is, a produkciós folyamat alatt házi bemutatókat, szakmai beszélgetéseket szervezünk.
rap: Milyen csapatokkal dolgoztok együtt és hogyan lehet bekerülni hozzátok?
RA: Alapvetően projekteket vállalunk fel, és bár több olyan művész van, akikkel hosszabb távon működünk együtt, nem várunk és nem vállalunk kizárólagosságot. Az alkotók egy-egy elképzeléssel keresnek meg minket, együtt gondoljuk végig ezeknek a legjobb megvalósulási és forgalmazási lehetőségeit. A SÍN-es kollégákkal együtt – Nagy Zoltánnal és Trifonov Dórával – rengeteg előadást nézünk meg, igyekszünk figyelemmel kísérni az alkotókat, és sokat beszélgetünk velük.
rap: Miért pont táncprodukciókkal foglalkozol?
RA: Nem tudatos döntés, inkább így alakult. A műfajok ezekben az előadásokban sem válnak el élesen egymástól. A SÍN-en belül tavaly cirkuszi produkciót is létrehoztunk, a Grotesque Gymnastics munkáját, igaz, az alkotók az újcirkuszt itt is a tánc felől közelítik meg.
rap: Milyen előadásaitok vannak épp műsoron, és milyen projektek vannak folyamatban?
RA: Dányi Viktória most készíti Nelson Reguerával közös duóját Keep in Touching címmel, amit április 29–30-án mutatunk be a MU Színházban. Molnár Csaba Eclipse című, decemberi bemutatóját május elején visszük Birminghambe, ahol helyi fiatalok közreműködésével kerül színpadra a produkció. Réti Anna és Ricardo Machado Point of You című előadása pedig bejutott az áprilisi Aerowaves Spring Forward Festivalra, ami nagyon fontos bemutatkozási lehetőség.
rap: Ha hirtelen lenne egy milliárdos befektetőd, mihez kezdenél?
RA: Felújíttatnánk a próbaterem padlóját, vagy nyitnánk egy kis színházat a kísérletező produkcióknak, ahová meghívhatnánk nemzetközi előadásokat is. De az lenne a legjobb, ha Magyarországon kialakulna egy életképes, működő belföldi forgalmazási rendszer, ha Budapesten kívül is hozzá lehetne jutni a kortárs előadó-művészethez, ha vidéken is szélesedhetne a kulturális kínálat, ami persze a létrehozott előadások továbbélését is segítené.