ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

„Biztonságos hátteret nyújtani” - Rácz Anikó színházi producer

  • rés a présen
  • 2016. február 19.

Snoblesse

Dányi Viktória & Nelson Reguera: Keep in Touching - április 29–30-án a MU Színházban.

rés a présen: Mióta vagy a SÍN produkciós menedzsere, és honnan érkeztél ide?

Rácz Anikó: Ez a negyedik évadom itt, korábban az Artusnál dolgoztam, ott 10 évig voltam társulati menedzser. Már a SÍN-es éveket megelőzően több projekt vezetését vállaltam el, fiatal koreográfusokkal dolgoztam egy-egy új előadásuk elkészítésén és forgalmazásán. A fiatalabb generáció kevésbé gondolkozik állandó társulat építésén, a források szűkülése miatt is, ez pedig természetes módon hozta magával, hogy szükség van egy produkciós házra, amellyel az alkotók az adott projekt igényei szerint tudnak együttműködni.

rap: Ezzel megváltozott a SÍN szerepe?

false

RA: A SÍN korábbi missziója egy nyitott, ingyenes próbatermi struktúrán alapult, rengeteg független társulat tudott és tud a mai napig is ingyenesen vagy támogatott áron próbálni itt. Ez a lehetőség továbbra is fennáll, de kibővült a művészekkel való szorosabb, proaktívabb együttműködéssel. Szeretnénk biztonságos szakmai és adminisztratív hátteret nyújtani, az egyre bővülő nemzetközi hálózat támogatásával, koproducerek és meghívások felkutatásával. Fontosnak tartjuk a művészek közötti dialógust is, a produkciós folyamat alatt házi bemutatókat, szakmai beszélgetéseket szervezünk.

rap: Milyen csapatokkal dolgoztok együtt és hogyan lehet bekerülni hozzátok?

RA: Alapvetően projekteket vállalunk fel, és bár több olyan művész van, akikkel hosszabb távon működünk együtt, nem várunk és nem vállalunk kizárólagosságot. Az alkotók egy-egy elképzeléssel keresnek meg minket, együtt gondoljuk végig ezeknek a legjobb megvalósulási és forgalmazási lehetőségeit. A SÍN-es kollégákkal együtt – Nagy Zoltánnal és Trifonov Dórával – rengeteg előadást nézünk meg, igyekszünk figyelemmel kísérni az alkotókat, és sokat beszélgetünk velük.

rap: Miért pont táncprodukciókkal foglalkozol?

RA: Nem tudatos döntés, inkább így alakult. A műfajok ezekben az előadásokban sem válnak el élesen egymástól. A SÍN-en belül tavaly cirkuszi produkciót is létrehoztunk, a Grotesque Gymnastics munkáját, igaz, az alkotók az újcirkuszt itt is a tánc felől közelítik meg.

rap: Milyen előadásaitok vannak épp műsoron, és milyen projektek vannak folyamatban?

RA: Dányi Viktória most készíti Nelson Reguerával közös duóját Keep in Touching címmel, amit április 29–30-án mutatunk be a MU Színházban. Molnár Csaba Eclipse című, decemberi bemutatóját május elején visszük Birminghambe, ahol helyi fiatalok közreműködésével kerül színpadra a produkció. Réti Anna és Ricardo Machado Point of You című előadása pedig bejutott az áprilisi Aerowaves Spring Forward Festivalra, ami nagyon fontos bemutatkozási lehetőség.

rap: Ha hirtelen lenne egy milliárdos befektetőd, mihez kezdenél?

RA: Felújíttatnánk a próbaterem padlóját, vagy nyitnánk egy kis színházat a kísérletező produkcióknak, ahová meghívhatnánk nemzetközi előadásokat is. De az lenne a legjobb, ha Magyarországon kialakulna egy életképes, működő belföldi forgalmazási rendszer, ha Budapesten kívül is hozzá lehetne jutni a kortárs előadó-művészethez, ha vidéken is szélesedhetne a kulturális kínálat, ami persze a létrehozott előadások továbbélését is segítené.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.