ZSINÓRPADLÁS - Rés a présen

„Biztonságos hátteret nyújtani” - Rácz Anikó színházi producer

  • rés a présen
  • 2016. február 19.

Snoblesse

Dányi Viktória & Nelson Reguera: Keep in Touching - április 29–30-án a MU Színházban.

rés a présen: Mióta vagy a SÍN produkciós menedzsere, és honnan érkeztél ide?

Rácz Anikó: Ez a negyedik évadom itt, korábban az Artusnál dolgoztam, ott 10 évig voltam társulati menedzser. Már a SÍN-es éveket megelőzően több projekt vezetését vállaltam el, fiatal koreográfusokkal dolgoztam egy-egy új előadásuk elkészítésén és forgalmazásán. A fiatalabb generáció kevésbé gondolkozik állandó társulat építésén, a források szűkülése miatt is, ez pedig természetes módon hozta magával, hogy szükség van egy produkciós házra, amellyel az alkotók az adott projekt igényei szerint tudnak együttműködni.

rap: Ezzel megváltozott a SÍN szerepe?

false

RA: A SÍN korábbi missziója egy nyitott, ingyenes próbatermi struktúrán alapult, rengeteg független társulat tudott és tud a mai napig is ingyenesen vagy támogatott áron próbálni itt. Ez a lehetőség továbbra is fennáll, de kibővült a művészekkel való szorosabb, proaktívabb együttműködéssel. Szeretnénk biztonságos szakmai és adminisztratív hátteret nyújtani, az egyre bővülő nemzetközi hálózat támogatásával, koproducerek és meghívások felkutatásával. Fontosnak tartjuk a művészek közötti dialógust is, a produkciós folyamat alatt házi bemutatókat, szakmai beszélgetéseket szervezünk.

rap: Milyen csapatokkal dolgoztok együtt és hogyan lehet bekerülni hozzátok?

RA: Alapvetően projekteket vállalunk fel, és bár több olyan művész van, akikkel hosszabb távon működünk együtt, nem várunk és nem vállalunk kizárólagosságot. Az alkotók egy-egy elképzeléssel keresnek meg minket, együtt gondoljuk végig ezeknek a legjobb megvalósulási és forgalmazási lehetőségeit. A SÍN-es kollégákkal együtt – Nagy Zoltánnal és Trifonov Dórával – rengeteg előadást nézünk meg, igyekszünk figyelemmel kísérni az alkotókat, és sokat beszélgetünk velük.

rap: Miért pont táncprodukciókkal foglalkozol?

RA: Nem tudatos döntés, inkább így alakult. A műfajok ezekben az előadásokban sem válnak el élesen egymástól. A SÍN-en belül tavaly cirkuszi produkciót is létrehoztunk, a Grotesque Gymnastics munkáját, igaz, az alkotók az újcirkuszt itt is a tánc felől közelítik meg.

rap: Milyen előadásaitok vannak épp műsoron, és milyen projektek vannak folyamatban?

RA: Dányi Viktória most készíti Nelson Reguerával közös duóját Keep in Touching címmel, amit április 29–30-án mutatunk be a MU Színházban. Molnár Csaba Eclipse című, decemberi bemutatóját május elején visszük Birminghambe, ahol helyi fiatalok közreműködésével kerül színpadra a produkció. Réti Anna és Ricardo Machado Point of You című előadása pedig bejutott az áprilisi Aerowaves Spring Forward Festivalra, ami nagyon fontos bemutatkozási lehetőség.

rap: Ha hirtelen lenne egy milliárdos befektetőd, mihez kezdenél?

RA: Felújíttatnánk a próbaterem padlóját, vagy nyitnánk egy kis színházat a kísérletező produkcióknak, ahová meghívhatnánk nemzetközi előadásokat is. De az lenne a legjobb, ha Magyarországon kialakulna egy életképes, működő belföldi forgalmazási rendszer, ha Budapesten kívül is hozzá lehetne jutni a kortárs előadó-művészethez, ha vidéken is szélesedhetne a kulturális kínálat, ami persze a létrehozott előadások továbbélését is segítené.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.