Cosmetics & Mode Moderne

  • 2014. március 7.

Snoblesse

Utazás a posztpunk, new wave zenék világába – két kanadai zenészbrigád jóvoltából.

Két, egyaránt a nyolcvanas évek izgalmasabb zenéihez visszanyúló kanadai kollektíva teszi tiszteletét hétfőn a Toldiban – mindez természetesen több mint merő nosztalgiázás, elvégre igencsak virulens szubkultúrák képviselőiről beszélünk.

false

A Cosmetics szinti-wave duó (Nic M szintis és Aja Emma énekesnő) a legszebb hagyományok alapján integrálja zenéiben a sokszor nagyon is virgonc dallamosságot a gépies ridegséggel és a kíméletlen pszicho-diszkó ritmusalapokkal – ehhez jön még Aja Emma hideglelős énekhangja és a kissé szürreális-klausztrofób hangulatú szövegvilág: ezt az alapvetően kellemes összhatású elegyet leginkább egy kiadós táncolással tudjuk elaborálni. Ja, és mondtuk már, hogy a duó zenéinek nagy része fizikai formában csak kazettán jelent meg?

 

 

false

Ehhez képest a négytagú Mode Moderne úgy építkezik a kora nyolcvanas évek dark pop, posztpunk zenéiből, hogy minden gesztusa a korszak másik legendája (The Smiths) felé irányítja figyelmünket: mintha Johnny Marr és Simon Gallup játszana együtt egy sosemvolt szupergruppban. No és az énekhang is feltűnően és jólesőn ismerős – de csak éppen annyira, amennyi az évtizedeken átnyúló folyamatosság átéléséhez feltétlenül szükséges. A rendezvényt az Ipari Szakadároknak (Kraak, Iggy Industrial, Sir Weirdo) köszönhetjük – rajtuk kívül még Crimson és Dee Rüsche (a Női Kabátból – és ez egy brit zenekar!) is pakol zenéket.

 


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”