Mint egy svéd – Horváth Judit esztéta

  • rés a présen
  • 2014. március 7.

Snoblesse

Március 18-ig látható Duliskovich Bazil Közelebb című kiállítása az A38-on.

rés a présen: Hogyan jött létre az A38 kiállítóhely?

Horváth Judit: 2003-ban nyílt az A38, a kiállítóhely pedig a második ütem részeként, 2010-ben. A hajó az évek során kinőtte a tereit, és szükségessé vált a bővítés. Mivel az A38 egyik alapítója és tulajdonosa a K. Petrys, mely 15 éve kortárs kiállítóhelyként üzemel, az, hogy a második hajónak milyen primer funkciót szánunk, nem volt kérdéses. A K. Petrys megalakulása óta havi rendszerességgel rendez kiállítást kortárs képzőművészeknek, minden megnyitójához kortárs zenei bemutató - olykor ősbemutató, filmvetítés - társul. A JövőKép (2002) és a TérErő (2008) című nagyszabású projekteken túl számos egyéb művészeti akció szervezésében vett részt, több kiadvány, CD, film jelent meg a gondozásában.

false

rap: Mikor kezdtél el kiállításszervezéssel, galériával foglalkozni, és miért?

HJ: Az egyetemi évek alatt a baráti köröm nagy része képzőművészekből állt, ezért noha kívülről, mégis mélységében ismertem meg az alkotói aspektust. 2002 óta dolgozom a K. Petrysben, de a privát szféra mellett volt alkalmam az állami struktúrába is belelátni, mikor az Ernst Múzeum, később a Műcsarnok munkatársa voltam. A sokévi kiállításszervezés, kiadványszerkesztés során megismerhettem a másik oldal szempontrendszerét is. Ez a kétpólusú szemlélet a mai napig meghatározó a számomra, és talán azért is, mert műtárgy-kereskedelemmel soha nem foglalkoztam, a galeristákkal és a művészekkel elég oldott viszonyt ápolok.

rap: Kik a hazai kortárs kedvenceid, és miért?

HJ: Nagyon szeretem Csurka Eszter performanszművészetét vagy ahogy Chilf Mari a lélek legmélyebb bugyrait leheletfinom akvarelljein megjeleníti, de sorolhatnék még számos művészt.

rap: Mi a koncepciód a hajón?

HJ: A hajó nem az a terep, ahol egy könnyen leírható koncepció mentén lehet haladni. Mivel önfenntartók vagyunk, ugyanakkor nonprofit módon működünk, az elsődleges szempont a rugalmasság, és sok oknak kell együtt állnia, hogy egy adott művész nálunk állítson ki. A K. Petryshez korábban kötődő művészek élveznek némi előnyt, ugyanakkor nyitottak vagyunk az újra is, az olyan típusú együttműködésre, amiben minden fél nyertesnek érzi magát. Ez a gondolat kezdettől meghatározó a tevékenységünkben. Aki ezt érti, azzal szívesen működünk együtt.

rap: Kiket láthatunk a közeljövőben a kiállítótérben?

HJ: Jelenleg Duliskovich Bazil legfrissebb anyaga látható, akinek indulása óta biztosítunk bemutatkozási lehetőséget, utána Ef Zámbó Istvánnak rendezünk kiállítást, hisz a Bizottság zenekar tagjai közül ő az egyetlen, akinek a képzőművészeti munkáit még nem mutattuk be, most ezt a hiányt pótoljuk, majd Czabán György fotóiból csinálunk egy tárlatot, ami az A38 tizenegy évét öleli fel. Nyáron Tóth Andrej festményeit mutatjuk be immár ötödször, felhíva a figyelmet ezzel arra, hogy ő nem csak alkalmazott grafikusként tehetséges. És persze Soós Kata festőről se feledkezzünk meg, neki másodjára szervezünk kiállítást.

rap: Mi mással foglalkozol még?

HJ: Jelenleg utolsó félévemet töltöm az ELTE TáTK doktori iskolájában, és a doktori disszertációmon dolgozom, melynek tárgya a budapesti kereskedelmi galériák és a művészek viszonyrendszere. Emellett kiállításrendezést és kulturális turizmust tanítok a MOME Elméleti Intézetében. Kezelek még egy majd ezer darabból álló műgyűjteményt, szóval nem unatkozom.

rap: Melyik művészettörténeti korszakba születnél vissza a legszívesebben?

HJ: Időben soha nem mennék vissza, térben az álmodozás szintjén néha elvágyódom, de hiszek abban, hogy az ember azon a terepen a legerősebb, ahol felnőtt, hisz azt a rendszert ismeri a legjobban. Néha persze örülnék, ha a szabályok jobban deklarálhatók lennének, vágynék egy olyan világra, ahol bizonyos dolgok evidenciaként működnek, és a kreativitást nem az tartja frissen, hogy lehetetlen helyzetekből hogy találod meg a kivezető utat. Azzal a nyugalommal szeretnék élni, mint egy svéd, de Magyarországon és 2014-ben, na!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.