David Fincher: Hetedik

  • 2014. október 2.

Snoblesse

Pitt, Freeman, Spacey, Paltrow, Fincher és a bűnös város.
false

Csoda, hogy ilyen befejezéssel (melyet még ennyi idő után sem spoilerezhetünk be) mozikba kerülhetett: ámbár voltak produceri próbálkozások a happy endre, de Brad Pitt, Morgan Freeman, Kevin Spacey és Fincher nem engedett. Méghogy happy end! Szépen is nézett volna ki minden idők egyik legsetétebb hangulatú thrillere valami olcsó, hollywoodi lezárással! És hasonlóan szépen nézett volna ki Sylvester Stallonéval, Nicolas Cage-dzsel, Kevin Costnerrel, Al Pacinóval, Michael Stipe-pal vagy Denzel Washingtonnal – igen, igen, ők mind visszautasították, hál' istennek!, a főszerepeket. Spacey csak az utolsó pillanatban csatlakozott a csapathoz, s rögtön kopaszra borotválta a fejét – így tett David Fincher is, merő jófejségből. Akkoriban Fincher még csak egy fiatal, jó rendező volt, s nem az a középkorú, ünnepelt sztár, mint mostanság, amikor egy olyan semmilyen filmet is, mint a Holtodiglan, a klasszikusoknak kijáró ájult tisztelet övez. Hál' istennek, a Hetedik még nem egy fontos film volt, csak egy bitang jó thriller.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.