Újra hasít a magyar film?

  • 2014. október 3.

Snoblesse

Éljen Vajna! Vagy mégse? Támogatottak és tűrtek a Katona vitaestjén.
false

 

Fotó: MTI

„A rendező nem csupán alkalmazott, hanem szabad ember, önálló gondolata, ízlése van. Persze nem mindig lehet két hét alatt eladni a filmjét, mint egy jól bepromózott árucikket; többnyire rizikós vállalkozás, nehezen kiszámítható. Ezt szeretnék most jól kalkulálhatóvá tenni. Piacinak mondott politikai hatalomtechnikával.” E sorok Török Ferenc filmrendező 2011-es narancsos publikációjából valók (a teljes szöveg itt), ám azóta Török is megbékélt a Vajna-féle filmalappal (új filmje, a Senki szigete október 16-án debütál), mint tették sokan mások a kezdeti tiltakozók közül. Érdekes lesz látni a Katona József Színház kultúrpolitikai vitaestjén, hogy miként vélekednek az új rendszerről a támogatott és a kevésbé támogatott filmesek. Hogy ki-ki melyik kategóriához érzi magát közelebb? Nyilván ez is kiderül a Veiszer Alinda által celebrált esten, melynek szereplői: Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezetője, Pusztai Ferenc producer és Török Ferenc filmrendező. Az este folyamán – hasonlóan a korábbi alkalmakhoz – rövid videoüzeneteket is bejátszanak. Ezúttal Gárdos Péter, Gigor Attila és Groó Diana filmrendezők szólnak hozzá a témához.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."