Újra hasít a magyar film?

  • 2014. október 3.

Snoblesse

Éljen Vajna! Vagy mégse? Támogatottak és tűrtek a Katona vitaestjén.
false

 

Fotó: MTI

„A rendező nem csupán alkalmazott, hanem szabad ember, önálló gondolata, ízlése van. Persze nem mindig lehet két hét alatt eladni a filmjét, mint egy jól bepromózott árucikket; többnyire rizikós vállalkozás, nehezen kiszámítható. Ezt szeretnék most jól kalkulálhatóvá tenni. Piacinak mondott politikai hatalomtechnikával.” E sorok Török Ferenc filmrendező 2011-es narancsos publikációjából valók (a teljes szöveg itt), ám azóta Török is megbékélt a Vajna-féle filmalappal (új filmje, a Senki szigete október 16-án debütál), mint tették sokan mások a kezdeti tiltakozók közül. Érdekes lesz látni a Katona József Színház kultúrpolitikai vitaestjén, hogy miként vélekednek az új rendszerről a támogatott és a kevésbé támogatott filmesek. Hogy ki-ki melyik kategóriához érzi magát közelebb? Nyilván ez is kiderül a Veiszer Alinda által celebrált esten, melynek szereplői: Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezetője, Pusztai Ferenc producer és Török Ferenc filmrendező. Az este folyamán – hasonlóan a korábbi alkalmakhoz – rövid videoüzeneteket is bejátszanak. Ezúttal Gárdos Péter, Gigor Attila és Groó Diana filmrendezők szólnak hozzá a témához.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.