Dutch Bike – Holland biciklis design kiállítás

  • 2012. szeptember 18.

Snoblesse

A Critical Mass felvonulás felvezető eseménye: biciklis objektek Eindhovenből.


Arra nézve, hogy hol is tart a holland design, Gerhes Gábor képzőművész adott frappáns helyzetjelentést a Narancsnak egy könyvdesignügyi beszélgetés alkalmával: „Populáris példám, szoktam is magamnak mondogatni, hogy Hollandiában a WC-feliratoknak is van egy nagyon különleges vizuális esztétikája. Tedd csak mellé a magyar WC-illusztrációs kultúrát, és egy ilyen profán példából is szépen kitűnik, hogy másként nevelődtünk, másként értünk vizuálisan. Nálunk másfajta módon kell kommunikálni." Nos, ahol ilyen magas fokon állnak a WC-feliratok, ott a design minden más téren is arat. Ne kerteljünk: a hollandok biciklidesignban is menők. Ennek bizonyításaképp az eindhoveni YKSI kollektíva kerékpáros tematikájú objektjeit mutatja be Budapest legmenőbb emeletén, a Művelődési Szinten, azaz a MÜSZI-n. Az október 11-ig tartó bemutatót biciklitörténeti kiállítás teszi teljessé, illetve a grafikus létére egyedülálló bicikligyűjteménnyel rendelkező Roskó Gábor, aki épp nemrégiben coming outolt lapunknak adott interjújában, amikor bevallotta, hogy drámaian későn, 16-17 éves korában tanult csak meg biciklizni. A jeles bringabarát szeptember 28-án 20.00 órai kezdettel tart formabontó előadást (amolyan bicikli-székfoglalót) DJ Palotai közreműködésével.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.