Dutch Bike – Holland biciklis design kiállítás

  • 2012. szeptember 18.

Snoblesse

A Critical Mass felvonulás felvezető eseménye: biciklis objektek Eindhovenből.


Arra nézve, hogy hol is tart a holland design, Gerhes Gábor képzőművész adott frappáns helyzetjelentést a Narancsnak egy könyvdesignügyi beszélgetés alkalmával: „Populáris példám, szoktam is magamnak mondogatni, hogy Hollandiában a WC-feliratoknak is van egy nagyon különleges vizuális esztétikája. Tedd csak mellé a magyar WC-illusztrációs kultúrát, és egy ilyen profán példából is szépen kitűnik, hogy másként nevelődtünk, másként értünk vizuálisan. Nálunk másfajta módon kell kommunikálni." Nos, ahol ilyen magas fokon állnak a WC-feliratok, ott a design minden más téren is arat. Ne kerteljünk: a hollandok biciklidesignban is menők. Ennek bizonyításaképp az eindhoveni YKSI kollektíva kerékpáros tematikájú objektjeit mutatja be Budapest legmenőbb emeletén, a Művelődési Szinten, azaz a MÜSZI-n. Az október 11-ig tartó bemutatót biciklitörténeti kiállítás teszi teljessé, illetve a grafikus létére egyedülálló bicikligyűjteménnyel rendelkező Roskó Gábor, aki épp nemrégiben coming outolt lapunknak adott interjújában, amikor bevallotta, hogy drámaian későn, 16-17 éves korában tanult csak meg biciklizni. A jeles bringabarát szeptember 28-án 20.00 órai kezdettel tart formabontó előadást (amolyan bicikli-székfoglalót) DJ Palotai közreműködésével.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.