Einstürzende Neubauten

  • 2015. július 3.

Snoblesse

Eljönnek és legjobb számaikat játsszák nekünk a berlini fülmechanikusok.
false

Kimondani is nehéz: már több mint 35 éve, hogy bemutatkozott a rockhagyományt dekonstruáló és újraértelmező, elektronikával és saját kezűleg barkácsolt eszközökkel ellenpontozó, kellő iróniával szétfeszítő berlini brigád. Blixa Bargeld és zenésztársai – néhány, a korral elkerülhetetlen tagcserét leszámítva – bevált, 18 éve állandó felállással érkeznek hozzánk, hogy sípra, dobra és flexre írott himnuszaikkal ismét levegyék a lábáról a budapesti közönséget. Tavaly remek, keserű iróniával és fekete humorral teli konceptalbumot adtak ki az I. világháború emlékezetére (itt írtunk róla). Idei turnéjukon azonban nem ezzel az egész estés produkcióval rukkolnak elő, hanem a címhez (Greatest Hits) illően egyfajta keresztmetszetet nyújtanak az elmúlt három évtizedből: az 1985-ös Halber Menschről ugyanúgy játszanak majd, mint az 1989-es Haus der Lügeről vagy a 2000-es Silence Is Sexyről (talán erről a legtöbbet). Hiszen nincs is szebb annál, mint mikor összecsendül a betonvas és a csavarhúzó, mindez gitárokkal, dobbal, szintivel és Blixa morózus kántálásával lekísérve.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.