Peter Karvaš: Éjféli mise

  • 2016. november 13.

Snoblesse

1944 szentestéjén valakit fel kell áldozni - a Szlovák Nemzeti Színház előadása a Pesti Színházban vendégeskedik.

Az egyik legjelentősebb szlovák drámaíró műve 1944 szentestéjén játszódik. Karvaš a megszokottól eltérő módon tekint a Szlovák Nemzeti Felkelésre: nem a háborús hősöket élteti, hanem az átlagember viszonyát vizsgálja a második világháború végét megelőző drámai eseményekhez.

false

A Kubišov házaspár tagjai nem szeretik a feltűnősködést és hagyománytisztelő emberek hírében állnak, ugyanakkor rendkívül rugalmasak is. A legfiatalabb fiuk partizán; az idősebb fiú hlinka gárdista, a lány árjásító. Egy nácival, a jövendőbeli kommunista menyükkel ülnek a karácsonyi asztalnál. A szituáció egyre bizonytalanabb; világossá válik, hogy el fog érkezni a pillanat, amikor a család egyik tagját fel kell áldozni. A különleges színészi alakításokkal teljes este közben kiderül: mit fognak meggyónni az éjféli misén?

Az előadás szlovák nyelven zajlik, magyar felirattal.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.