Egy kis ciki adalék a nagy nagy magyar cikihez – Galántai György kurátor

  • rés a présen
  • 2014. június 20.

Snoblesse

A Ludwig Múzeumban rendezett Cavellini-emlékkiállítás augusztus 24-ig látható.

rés a présen: Mire esküdött fel a megalakulásakor az Artpool?

Galántai György: "Ha magamat átalakítottam, átalakítottam a világot - a világ egy ponton átalakult" - mondta Altorjai Sándor 1979-ben, amikor az Artpoolt Klaniczay Julivalútjára indítottuk. Az Artpool esküje az aktív archívumként megfogalmazott program.

false

rap: Számodra miért volt fontos a létrejötte?

GGY: Mert korábbi hasonló projektemet, a balatonboglári kápolnaműtermet 1973-ban az akkori kultúrpolitika számomra érthetetlen okból ellehetetlenítette. Pontosabban: az általam ott új lehetőségként bemutatott művészet-kultúrát az összes közigazgatási és rendőrségi szerv együttműködésével kriminalizálta.

rap: Hol tart jelenleg az Artpool?

GGY: Ha igaznak bizonyul, hogy az EMMI ad 10 milliót (a tervezett 28 helyett) a 2014-es működésre, akkor az fedezi a májusig elköltött kiadásainkat, és akkor talán - a saját pénzünket újból bedobva - őszig kitartunk. Ha nem sikerül megoldást találni, akkor aligha tartható egyben a dokumentáció.Az Artpool már akkor is 35 évnyi történelem, ha megszűnik (1979-2014). Hogy ez ciki? - igen, egy kis ciki adalék a nagy nagy magyar cikihez...

rap: A nehéz helyzetben is létrejött a Cavellini-jubileumi kiállítás. Miért volt fontos?

GGY: Cavellini világhálójának legfontosabb magyarországi kapcsolata az Artpool volt. Cavellini sajátos "magatartás-művészete" és rendkívüli aktivitása jelentősen hozzájárult 1979-ben a budapesti Artpool projekt elindulásához. Cavellini 1980-as budapesti kiállítása az Artpool szervezésében (a Fiatal Művészek Klubjában) és közös performanszunk (a Hősök terén) közvetlenül a parádés amerikai útja után történt. A budapesti élményeinek az amerikaiaktól lényegesen eltérő magyar "európai" hatására úgy döntött, hogy új útikönyvébe mindkét utazását együtt írja meg (Cavellini in California and in Budapest). Ez a könyv hamarosan az egész networker világban ismertté tette az Artpoolt. Később, 1982-ben, Cavellini öntörténetesítése volt az ihletője az Artpool első művészbélyeg-kiállításának, ezért lett önemlékbélyegként meghirdetve. Az egész világot lefedő projekt címe, a World Art Post (WAP) is kapcsolódott az 1980-as, Cavellinivel közös Vera Muhina-performanszunkhoz. A legnagyobb következetességgel tervezte meg 2014-ben esedékes 100 éves jubileumi kiállítását is. Sok művészbarátját, köztük engem is személyesen felhatalmazott a megrendezésére. Így érthető, hogy ezzel tartoztam magunknak is és az emlékének is.

rap: Meddig látható a kiállítás?

GGY: A Ludwig Múzeumban rendezett Cavellini-emlékkiállítás augusztus 24-ig látható. Ez egyrészt válogatás az Artpoolban található igen bőséges anyagból (óriásposzterek, bélyeglapok, matricák, kiadványok, mail art művek), valamint magyar és nemzetközi alkotók Cavellinivel kapcsolatos műveit tartalmazza. Részben dokumentumfotók az 1980-as budapesti fiatal művészek klubjabeli kiállításról. Másrészt bemutatja a Cavellinivel közösen létrehozott Hommage a Vera Muhina-performanszt és az "élő szobor" utóéletét a fennmaradt tárgyakkal. Aki 1980-ban már ott volt, annak nosztalgiából, aki meg később született, annak azért a feelingért érdemes megnéznie, amivel anno túl lehetett élni a 70-es, 80-as éveket.

rap: Mi lesz a következő projekt?

GGY: A következő projekt már 2009-ben elkezdődött azzal, hogy átléptünk a holonikus dimenzióba, vagyis elkezdtük a magunk tevékenységét holonikus szerveződésként vizsgálni. A holarchia (holarchy) erőssége, hogy rendkívül komplex rendszerek létrejöttét biztosítja.

rap: Hol, merre találkozhatunk még veletek a nyáron?

GGY: Az idei Művészetek Völgye programban, Kapolcson, a Galántai-házban Nemzeti Mém Műhely címmel leszünk jelen. Lesz digitális ablaktárlat Horváth Tibor munkáiból, ablakirodalom Balassi Bálinttól Lackfi Jánosig, portálzene a Vágtázó Halottkémekkel és különböző formációival, valamint a Mozgó világ című interaktív hangszobrom és videón a VHK 1985-ös koncertje "Tárgyak feltámadása" címmel.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.