Griffith és a háború

  • 2015. május 20.

Snoblesse

A múzsákat lelövik, ugye? Kerekasztal-beszélgetések a háborús kultúráról – 3. felvonás. Zene és film.
false

Miért számít történelmi mérföldkőnek az Egy nemzet születése című némafilm? Miről szólt a háborús némafilm? Készültek mozgóképek a fronton? És milyen volt az aláfestő zene? A háborúban hallgattak zenét az emberek? És mégis min? Minek köszönhető a zenés darabok népszerűsége? És mit szólt mindehhez Bartók és Kodály?

Megannyi kérdés, melyekre Laska Pál forgatókönyvíró és László Ferenc kritikus adja meg a választ Csunderlik Péter moderálásával.

És ha már Griffith rasszista klasszikusa, a The Birth of a Nation szóba került, álljon itt a The New York Times kritikusának (a teljes interjút itt) néhány eligazító szava:

A.O. Scott: Az Egy nemzet születését a kritika se lenyelni, se kiköpni nem tudja, s nem is fogja tudni soha. Az Egy nemzet születése örökös dilemma, aligha fog a filmkritika ez ügyben nyugvópontra jutni. Egy olyan filmről beszélünk, aminek elévülhetetlen érdemei vannak a modern mozgókép történetében, ám ugyanez a film ki sem látszik a maga komisz és mélyen elítélendő ideológiájából. Még csak ártalmatlannak sem mondanám, hiszen sikerrel járult hozzá, hogy a Ku-Klux-Klan ismét erőre kapjon a déli államokban. Erről megfeledkezni éppúgy nem lehet, mint a filmes erényekről. Kényelmetlen film, és az is marad, lehet, az idők végeztéig.

És mert nem álljuk meg, hadd idézzük a világhírű filmtörténész, Joseph McBride (interjúnk vele itt) szavait ugyancsak Griffithről és legnagyobb tanítványáról, John Fordról:

false

Joseph McBride: Ford mint filmrendező nagyon sokat tanult Griffithtől. Ford mint statiszta pedig az egyik Ku-Klux-Klan-tagot alakította a filmben. Az Egy nemzet születése igazi gigaprodukció volt; alig volt valaki, aki ne szerepelt volna benne. Ford a Ku-Klux-Klan lovasjeleneteiben szerepelt; mint mondta, arról lehet felismerni, hogy állandóan tartania kellett a fejére húzott csuklyát, máskülönben a szemüvegére csúszott volna. Elég abszurd, de Quentin Tarantino nemrégiben posztumusz kirohanást intézett Ford ellen, minthogyha egy szerep a klántagsággal lenne egyenlő. Ezt a logikát követve a Django elszabadul ku-klux-klanos szereplői a valóságban is csuklyás klántagok lennének? Tarantino rasszizmussal vádolta meg Fordot – nem túl árnyalt kijelentés, különösen annak fényében, hogy Ford az elsők között szerepeltetett afroamerikaiakat a filmjeiben. Howard Hawks filmjeiben például nagyítóval is alig találni afroamerikaiakat. Az igaz, hogy sokan Ford figurái közül két lábon járó sztereotípiák, de komplex karaktereket is szép számmal találunk a filmjeiben. Nem csak fehérekből állt nála a világ. A két világháború között Ford ráadásul többször is elítélte a rasszizmust – nem sokan tették ezt meg akkoriban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.