Várkonyi 100

  • 2012. június 6.

Snoblesse

100 éve született az Egri csillagok rendezője és a Vígszínház jó emlékezetű igazgatója.


Írt verset, újságot és forgatókönyvet, játszott filmen és színpadon, bujkált színpad alatt (a Gestapo elől a Vígszínház pincéjében), rendezett filmet és rendezett-igazgatott színházat – a Vígszínházban és környékén mint legendás színigazgatóra emlékeznek rá. Emlékét bélyeg és egy Vígszínházról szóló musical (Szent István körút. 14.) is őrzi, de az emlékek terén semmi sem veheti fel a versenyt az általa rendezett, nagyszabású irodalmi adaptációkkal: A kőszívű ember fiaival, az Egy magyar nábobbal, a Kárpáthy Zoltánnal, az Egri csillagokkal és a Fekete gyémántokkal. Nevéhez fűződik a ritka magyar kémfilmek egyike, a Fotó Háber megrendezése, színészként pedig a magyar filmgyártás valószínűleg egyetlen bűnügyi cserkészfilmje, a Titokzatos idegen. A száz éve született film- és színházcsinálóra emlékező kiállítás elfeledett szerepek, sosem látott fotográfiák és színházi ereklyék által idézi fel Várkonyi Zoltán alakját.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.