Ingmar Bergman: Érintés

  • 2013. augusztus 22.

Snoblesse

A nyugati félteke legkommerszebb sztárja Bergmannal kavar.
false

Vigyázat, filmtörténeti sztorizás következik, de remek lesz, hiszen maga Elliott Gould mesélt a Narancsnak Ingmar Bergmanról. Íme:

MN: Ingmar Bergman önt választotta az Érintés (1971) főszerepére. Állítólag nem volt zökkenőmentes az együttműködésük.

EG: Ezt meg honnan szedi? Épp ellenkezőleg! A nyugati félteke legkommerszebb sztárjainak egyike voltam, és elég valószínűtlennek tűnt, hogy én meg ő együtt dolgozzunk. Mégis összejött. És egyszer elég is volt – bár szó volt róla, hogy talán színpadon is folytatjuk. Csehovval. Az Egyenesbe jönni (1970) rendezője úgy adta oda a főszerepet: „Képes vagy alaposan dühbe gurulni?” Ebben a filmben látta meg Bergman a mérges, lázadó oldalamat, és döntött úgy, hogy én kellek neki. A forgatókönyve úgy volt megírva, mint egy regény. Amikor a 22. oldalon oda jutottam, hogy ez a zsidó archeológus megerőszakolja Bibi Anderssont, megfájdult a fejem. Borzasztó migrénem lett. De csak nem mondhatok nemet Bergmannak! Felhívtam Greenwich Village-ből. Irtó mély hangja volt. Beleborzongtam. Mindig kistestvérnek hívott. „De hát, Ingmar, én magasabb vagyok nálad!” „Túl hiú vagyok ahhoz, hogy nagytestvérnek hívjalak.” Önéletrajzában elég lesújtóan vélekedett e filmjéről, szerintem csak azért, mert csalódott volt, hogy nem fogadták olyan jól, mint a svéd műveit. Barbrát elvittem magammal Stockholmba. Ott ült a forgatáson, itta Bergman szavait. Bergman vele akarta elkészíteni A víg özvegy nagy költségvetésű filmváltozatát. Még azt is elmesélte nekem, hogy kiskamaszként egy Mae West-film után, a moziból hazatérve maszturbált először.

Nos, aki ezek után (a teljes interjú itt) sem kíváncsi Ingmar Bergman, Elliott Gould és Bibi Andersson közös filmjére, magára vessen.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.