Ingmar Bergman: Érintés

  • 2013. augusztus 22.

Snoblesse

A nyugati félteke legkommerszebb sztárja Bergmannal kavar.
false

Vigyázat, filmtörténeti sztorizás következik, de remek lesz, hiszen maga Elliott Gould mesélt a Narancsnak Ingmar Bergmanról. Íme:

MN: Ingmar Bergman önt választotta az Érintés (1971) főszerepére. Állítólag nem volt zökkenőmentes az együttműködésük.

EG: Ezt meg honnan szedi? Épp ellenkezőleg! A nyugati félteke legkommerszebb sztárjainak egyike voltam, és elég valószínűtlennek tűnt, hogy én meg ő együtt dolgozzunk. Mégis összejött. És egyszer elég is volt – bár szó volt róla, hogy talán színpadon is folytatjuk. Csehovval. Az Egyenesbe jönni (1970) rendezője úgy adta oda a főszerepet: „Képes vagy alaposan dühbe gurulni?” Ebben a filmben látta meg Bergman a mérges, lázadó oldalamat, és döntött úgy, hogy én kellek neki. A forgatókönyve úgy volt megírva, mint egy regény. Amikor a 22. oldalon oda jutottam, hogy ez a zsidó archeológus megerőszakolja Bibi Anderssont, megfájdult a fejem. Borzasztó migrénem lett. De csak nem mondhatok nemet Bergmannak! Felhívtam Greenwich Village-ből. Irtó mély hangja volt. Beleborzongtam. Mindig kistestvérnek hívott. „De hát, Ingmar, én magasabb vagyok nálad!” „Túl hiú vagyok ahhoz, hogy nagytestvérnek hívjalak.” Önéletrajzában elég lesújtóan vélekedett e filmjéről, szerintem csak azért, mert csalódott volt, hogy nem fogadták olyan jól, mint a svéd műveit. Barbrát elvittem magammal Stockholmba. Ott ült a forgatáson, itta Bergman szavait. Bergman vele akarta elkészíteni A víg özvegy nagy költségvetésű filmváltozatát. Még azt is elmesélte nekem, hogy kiskamaszként egy Mae West-film után, a moziból hazatérve maszturbált először.

Nos, aki ezek után (a teljes interjú itt) sem kíváncsi Ingmar Bergman, Elliott Gould és Bibi Andersson közös filmjére, magára vessen.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.