Ingmar Bergman: Érintés

  • 2013. augusztus 22.

Snoblesse

A nyugati félteke legkommerszebb sztárja Bergmannal kavar.
false

Vigyázat, filmtörténeti sztorizás következik, de remek lesz, hiszen maga Elliott Gould mesélt a Narancsnak Ingmar Bergmanról. Íme:

MN: Ingmar Bergman önt választotta az Érintés (1971) főszerepére. Állítólag nem volt zökkenőmentes az együttműködésük.

EG: Ezt meg honnan szedi? Épp ellenkezőleg! A nyugati félteke legkommerszebb sztárjainak egyike voltam, és elég valószínűtlennek tűnt, hogy én meg ő együtt dolgozzunk. Mégis összejött. És egyszer elég is volt – bár szó volt róla, hogy talán színpadon is folytatjuk. Csehovval. Az Egyenesbe jönni (1970) rendezője úgy adta oda a főszerepet: „Képes vagy alaposan dühbe gurulni?” Ebben a filmben látta meg Bergman a mérges, lázadó oldalamat, és döntött úgy, hogy én kellek neki. A forgatókönyve úgy volt megírva, mint egy regény. Amikor a 22. oldalon oda jutottam, hogy ez a zsidó archeológus megerőszakolja Bibi Anderssont, megfájdult a fejem. Borzasztó migrénem lett. De csak nem mondhatok nemet Bergmannak! Felhívtam Greenwich Village-ből. Irtó mély hangja volt. Beleborzongtam. Mindig kistestvérnek hívott. „De hát, Ingmar, én magasabb vagyok nálad!” „Túl hiú vagyok ahhoz, hogy nagytestvérnek hívjalak.” Önéletrajzában elég lesújtóan vélekedett e filmjéről, szerintem csak azért, mert csalódott volt, hogy nem fogadták olyan jól, mint a svéd műveit. Barbrát elvittem magammal Stockholmba. Ott ült a forgatáson, itta Bergman szavait. Bergman vele akarta elkészíteni A víg özvegy nagy költségvetésű filmváltozatát. Még azt is elmesélte nekem, hogy kiskamaszként egy Mae West-film után, a moziból hazatérve maszturbált először.

Nos, aki ezek után (a teljes interjú itt) sem kíváncsi Ingmar Bergman, Elliott Gould és Bibi Andersson közös filmjére, magára vessen.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.