Segíteni az érzékiséget – Kovács Márton zeneszerző

  • rés a présen
  • 2014. április 24.

Snoblesse

A Mohácsi fivérek állandó alkotótársa ezúttal a Liliomfiban húzza a talpalávalót.

rés a présen: Elválaszthatatlan a neved a Mohácsi fivérekétől. Mi áll az együttműködésetek hátterében?

Kovács Márton: Mohácsi János a kaposvári Csiky Gergely Színház Sárga csikó című előadásában és az előadásokat követő büfééletben hallott-látott először zenélni 1997-ben, majd időközben megnéztem az ő Tom Pain című előadását, s utána beszélgettünk életünkben először, amiből többek között az maradt meg a fejemben, hogy a Brazil című film mindkettőnknek fontos. Majd eltelt három év, amikor váratlanul fölkért a Megbombáztuk Kaposvárt című előadás zenéjének elkészítésére. Valahogy innentől minden természetes medrében folyt tovább a közös életünkben, mintha gyerekkorunktól ismernénk egymást.

false

rap: Mióta tudod, hogy színházi zeneszerző leszel?

KM: Tánccal, koreografálással akartam leginkább foglalkozni - el is végeztem a koreográfusi szakot -, a zenélést sokáig fontos, de másodlagos dolognak tartottam az életemben, miközben játszottam a Zengő, a The Folk Tone Drum és az Arco Trió zenekarokban. A színházi zene a pécsi Bóbita Bábszínházon keresztül talált meg, és évekig dolgozhattam a legjobb bábosokkal, bábrendezőkkel szerte az országban. A kőszínházi életbe Bezerédi Zoltán hívott, pontosabban a Zengő zenekart hívta a Sárga csikó című népszínműbe muzsikálni.

rap: Mely darabokban vagy benne, amik most műsoron vannak?

KM: Az Örkény Színházban a Liliomfiban és a Képzelt betegben, a Katonában a Nyaralásban és a Fényevőkben, a Radnótiban a Csillagos égben, a Jurányiban A Dohány utcai seriffben, illetve Pályi János kitűnő bábossal játszom az "rajáték című előadást.

rap: Mesélj a hoppartos legfrissebb bemutatóról!

KM: Pilinszky János Urbi et orbi című egyfelvonásosa ez, melyből kamaraoperát írtam éneklő színészekre, beszélő zenészekre és hupákra a társulat és Rusznyák Gábor rendező hathatós segítségével. Ezzel az ötlettel én kerestem meg a társulatot, minthogy édesapám - Pilinszky János unokaöccse - évekkel ezelőtt kezdte mondogatni, hogy zenészként talán érdemes lenne kezdenem valamit Pilinszky szövegeivel. A magam színházi tapasztalatait összeszedve választottam ezt a darabot, melyben két pápa beszélget húsvétkor, a pápai Urbi et orbi áldás előtt, miközben a nép a Szent Péter téren várakozik: a fehér haldoklik, a fekete pedig vele szemben várja, hogy a másik meghaljon, s ő légyen az új pápa. Aztán egyszer csak a fehér pápa mind jobban lesz, a fekete viszont mind rosszabbul, s végül az utóbbi hal meg. Furcsa, nagyon nehezen értelmezhető szöveg, ugyanakkor számomra nagyon érzéki, ahogy egy jó színházi előadás is az kell, hogy legyen. A zene ezt a fajta érzékiséget igyekszik segíteni, hiszen önnön természeténél fogva az érzékekre hat. Legközelebb a Jurányiban játsszuk május 5-én, és keresünk neki helyszínt a későbbiekre, hiszen az inkubátorház lassan elengedi a kezünket.

rap: A saját színészzenekaroddal mik a terveid?

KM: Az én színházi zenekarom a Szakértők, mely Kaposváron, Mohácsi János rendezte darabokban alakult-formálódott, s nemcsak a színpadon, de a kocsmában is. Nevét a Nemzeti Színház Sárga liliom című előadásában adta János. A tagok pécsi (Rozs Tamás, Bodor Tibor "Teskó"), kaposvári (Bárány Tamás, Csíkvár Gábor, Némedi Árpád, Kápolnás Attila, Sebesi Tamás), budapesti (Zságer-Varga Ákos, Wagner-Puskás Péter) muzsikusok, színészek, akikkel együtt nevelkedtünk a Csiky Gergely Színházban. A zenéket együtt csináljuk az általam kitalált vázlatok alapján, így mindenki részese minden megszólaló hangnak. A Szakértők teljes fényében 10 tagú orkesztra, ám mostanra kiderült számomra, hogy ezt a fölállást a Mohácsi Jánost és engem foglalkoztató színházak nem fogják tudni meghívni, így most keresem a lehetőségét más utaknak, amivel életben tud maradni. Legközelebb a POSZT-on játszunk június 7-én a Jókai téren, majd pedig a Zsidó Nyári Fesztiválon szeptember első hetében Alföldi Róberttel közösen.

rap: Van-e olyan szegmense az életednek, amiben nincsen benne a zene?

KM: A zene, ha akarom, ha nem, mindig ott van az életemben, legföljebb nem veszek róla tudomást.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.