Marianne Faithfull a Müpában

  • 2014. december 9.

Snoblesse

Londonnak nem túl nagy szeretettel.
false

„Marianne Faithfull utolsó három albumát olyan könnyű egymás mellé helyezni, hogy már azt mondhatjuk, az 1999-es Vagabond Wayszel – majd az azt követő Kissin’ Time-mal – egy újabb, a korábbiaktól több tekintetben is eltérő korszaka kezdődött el. Ebben nála jóval fiatalabb, az alternatív popkultúra népszerű szerzőinek a dalait énekli, olyanokét, mint Daniel Lanois, Beck, Billy Corgan, Jarvis Cocker, illetőleg most Damon Albarn, PJ Harvey és Nick Cave.

»Egészséges« és végre anyagilag is megbízható periódus ez, de ha a Faithfull-életműből válogatást szerkesztenék, az első két lemezt békén hagynám. A Before the Poison azonban más. Ebben a »mérgezésben« a The Mystery Of Love (PJ Harvey) és a There Is A Ghost (Nick Cave) nagyon-nagyon mélyen azonos azzal a szenvedéllyel, amitől Faithfull vagy harminc éve, ha úgy tetszik, »korszakról korszakra« konzekvensen ellenállhatatlan.”

A fenti sorok a Before the Poison című Faithfull-lemez kritikájából valók (a teljes szöveg itt), s azóta három másik lemezzel (2008: Easy Come, Easy Go, 2011: Horses and High Heels, 2014: Give My Love to London) gazdagodott az életmű. Az énekesnő azóta is „egészséges és végre anyagilag is megbízható” periódusát éli, s azóta is a legkiválóbb alkotótársakkal dolgozik: legutóbbi, Give My Love to London című lemezén, mely mostani koncertjének apropója, Nick Cave, Anna Calvi, Roger Waters és Brian Eno is közreműködött. Az énekesnő 20. stúdióalbumát mutatja be, és természetesen zenei összegzést is tart az elmúlt 50 évből a Művészetek Palotájában.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.