Marianne Faithfull a Müpában

  • 2014. december 9.

Snoblesse

Londonnak nem túl nagy szeretettel.
false

„Marianne Faithfull utolsó három albumát olyan könnyű egymás mellé helyezni, hogy már azt mondhatjuk, az 1999-es Vagabond Wayszel – majd az azt követő Kissin’ Time-mal – egy újabb, a korábbiaktól több tekintetben is eltérő korszaka kezdődött el. Ebben nála jóval fiatalabb, az alternatív popkultúra népszerű szerzőinek a dalait énekli, olyanokét, mint Daniel Lanois, Beck, Billy Corgan, Jarvis Cocker, illetőleg most Damon Albarn, PJ Harvey és Nick Cave.

»Egészséges« és végre anyagilag is megbízható periódus ez, de ha a Faithfull-életműből válogatást szerkesztenék, az első két lemezt békén hagynám. A Before the Poison azonban más. Ebben a »mérgezésben« a The Mystery Of Love (PJ Harvey) és a There Is A Ghost (Nick Cave) nagyon-nagyon mélyen azonos azzal a szenvedéllyel, amitől Faithfull vagy harminc éve, ha úgy tetszik, »korszakról korszakra« konzekvensen ellenállhatatlan.”

A fenti sorok a Before the Poison című Faithfull-lemez kritikájából valók (a teljes szöveg itt), s azóta három másik lemezzel (2008: Easy Come, Easy Go, 2011: Horses and High Heels, 2014: Give My Love to London) gazdagodott az életmű. Az énekesnő azóta is „egészséges és végre anyagilag is megbízható” periódusát éli, s azóta is a legkiválóbb alkotótársakkal dolgozik: legutóbbi, Give My Love to London című lemezén, mely mostani koncertjének apropója, Nick Cave, Anna Calvi, Roger Waters és Brian Eno is közreműködött. Az énekesnő 20. stúdióalbumát mutatja be, és természetesen zenei összegzést is tart az elmúlt 50 évből a Művészetek Palotájában.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.