Mindent Jancsóról

  • 2015. január 21.

Snoblesse

Jancsó élt, él és élni fog - konferencia a filmrendezőről.
false

 

Fotó: Németh Dániel

Kétnapos konferenciával emlékezik Jancsó Miklós halálának első évfordulójára a Színház- és Filmművészeti Egyetem. A szombat Jancsó Miklós kevésbé ismert színházi munkásságáé, vasárnap pedig a filmes életmű  újszerű aspektusait tárgyalják az egybegyűltek. Előad Grunwalsky Ferenc, Kende János, Báron György, Stőhr Lóránt, Jákfalvi Magdolna, Nánay István, Csuja László és Szekfü András. A kerekasztal-beszélgetéseken részt vesz Sebő Ferenc, Bajcsay Mária, Ladik Katalin, Galkó Balázs, Jordán Tamás, Balázsovits Lajos, Cserhalmi György, Mucsi Zoltán és Scherer Péter. A rendezvény nyilvános, a részvétel ingyenes.

Program:

Január 30.

15.00 Nánay István: Jancsó Miklós és a színház

15.30 Csuja László: A demokrácia lehetősége és bukása a Fényes szelek című filmben

16.00 Szekfü András: A Fényes szelek filmen és a 25. Színházban

16.30 Jákfalvi Magdolna:  Jancsó Miklós: Faustus doktor, 1974

18.00 Kerekasztal-beszélgetés. Moderátor: Nánay István. Tervezett résztvevők: Sebő Ferenc, Bajcsay Mária, Ladik Katalin, Galkó Balázs, Jordán Tamás

20.00 Filmvetítés: Szerelmem, Elektra

Tarr Bélával

Tarr Bélával

Fotó: Németh Dániel

Január 31.


15.00 Kende János: Jancsó Miklós hosszú beállításai

15.30 Stőhr Lóránt: Ki mit tud? Tudásformák és elbeszélői alakzatok Jancsó Miklós késői filmjeiben

16.00 Báron György:Forma és morál találkozása az éjszakai asztalon, avagy egy hosszú körfahrt kakasszó előtt

16.30 Grunwalsky Ferenc: Téralkotás Jancsó filmjeiben

18.00 Kerekasztal-beszélgetés. Moderátor: Szász János. Tervezett résztvevők: Balázsovits Lajos, Cserhalmi György, Mucsi Zoltán, Scherer Péter

20.00 A Lyuhász Lyácint Bt. zenekar koncertje

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.