Mozdulatművészet a Kassák Múzeumban

  • 2012. augusztus 16.

Snoblesse

Elmozdulás. Munkáskultúra és életmódreform a Madzsar-iskolában.


A huszadik század elejének avantgárdja a testkultúrát is elérte, a tánc mozdulatművészetté alakult, s ebben Madzsar Alice-nak is nagy szerepe volt, aki épp 100 éve nyitotta meg iskoláját Budapesten. Itt építette ki – Norvégiában és Németországban szerzett mozgásműveltségére alapozva – saját, külön bejáratú tornarendszerét. A Kassák Múzeumnál keresve sem találhattak volna adekvátabb helyet a Madzsar-iskola bemutatásának; a Kassák vezette Munka-kör szintén sokat adott tagjai mozdulatainak kiművelésére, de a mester személyesen is érintve volt mozdulatművészetileg, hiszen nevelt lánya, Nagy Etel (akit Vas István Etiként örökített meg a Nehéz szerelemben az utókornak) képzett szólótáncosnő volt (meg Vas István felesége). A hatalomnak sem volt közömbös, hogy ki mit és milyen forradalmi attitűddel táncol: abban az időben, amikor Eti táncolt és a Madzsar-iskola fénykorát élte, csak az nyithatott tornatermet, aki feddhetetlen előéletű és nemzethűség szempontjából kifogás alá nem eső magyar állampolgárnak számított, s mint ilyen, rendőrségi engedéllyel rendelkezett. A Madzsar-iskola működését bemutató kiállítás szeptember 30-ig tekinthető meg a Kassák Múzeumban.

Figyelmébe ajánljuk

Kitörés előtt

Több mint három év telt el az orosz invázió óta, de az európai (vagy az amerikai) film nem látszik reflektálni az ukrajnai háborúra.

Csupasz pisztoly

  • SzSz

Leslie Nielsen drámai színész (hovatovább: totál ismeretlen) volt, mielőtt találkozott a ZAZ-trióval (David Zucker, Jim Abrahams és Jerry Zucker).