Mundruczó & Demencia

  • 2016. november 2.

Snoblesse

Nagy Ervin, Wéber Kata, Rába Roland és még sokan mások a Demenciában.
Bánki Gergely, Tóth Orsi

Bánki Gergely, Tóth Orsi

Fotó: Ágh Márton

Mundruczó Kornél visszatért az elmegyógyintézet falai közé, mely izgalmas rendezői terep lehet számára, hiszen már A Nibelung-lakóparkhoz is a közkeletű néven csak Lipótnak nevezett, egykori pszichiátria maradványait használta. A Demencia című darabot a rendező gyakori alkotótársával, Wéber Kata színésznővel közösen jegyzi, s ezúttal is a felhőtlen szórakoztatás, a könnyed időtöltés vágya ihlette a produkciót. Na jó, csak vicceltünk: a Proton Színház előadása maga a rémes valóság, vagy annak egy – áldokumentarista módszerekkel feltérképezett – változata, mely egy európai hírű, de bezárásra ítélt magyar pszichiátriai intézetben, azon belül is a még ott lakók, ott vegetálók fejében és közvetlen környezetükben játszódik. Szereplők: Nagy Ervin, Rába Roland, Wéber Kata, Monori Lili, Tóth Orsi, Bánki Gergő, Katona László.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.