Nagyon skandináv, nagyon Ibsen

  • 2016. október 4.

Snoblesse

Fedőneve: Szerelem – a Dollár Papa Gyermekei a Kis Eyolf című darabot játsszák.
false

A Kis Eyolf (született 1894-ben) éppenséggel nem tartozik Ibsen agyonjátszott darabjai közé, de a kis szobákhoz és egyéb extrém színházi helyekhez szokott Dollár Papa Gyermekei amúgy sem a bevett színházi utakat járják. Úgy tűnik, a lakásszínházas csapat univerzuma tágul, kifelé tartanak a garzonok és a varrószobák világából (volt, hogy Bovaryné történetét adták elő egy belvárosi divatszalonban), mert ezúttal a Trafó tereit igyekeznek ki- és megtölteni. Méghozzá Ibsen elfojtásokkal, testvérszerelemmel és gyerekhalállal tarkított utolsó darabjával, melyről egyik rajongója így emlékezett meg internetes kommentjében: „Nagyon skandináv, nagyon depressziós, a maga nemében beteg, nagyon-nagyon… tetszett.” Hát, így állunk Ibsennel, és így a Trafóba költözött Dollár Papával.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.