Bendegúz mondja - Mészáros László fotográfus

  • rés a présen
  • 2016. október 3.

Snoblesse

Art Market Budapest: október 13. és 16. között a Millenárison

rés a présen: Mit kell tudnunk az Art Market Budapestről?

Mészáros László: Már negyedik éve a kortárs művészeti szcéna legnagyobb és legszervezettebb itthoni megmutatkozási lehetősége, s idén október 13. és 16. között lesz látogatható a Millenáris Parkban. Minden évben rengeteg hazai és külföldi kereskedelmi galéria vesz részt rajta, érdemes egy egész napot szánni a bejárására. Idén lesz második éve, hogy kiállítok itt. Tavaly Asztaltársaság című hat négyzetméteres óriási képemmel voltam jelen, ami az alkoholizmus, az éjszakai élet megnyilvánulási formáit mutatja be allegóriákon, szimbólumokon keresztül; idén a TOBE Gallery és a Random képvisel.

false

 

Fotó: Mészáros László

rap: Milyen művekkel veszel részt most?

ML: Puskás Bea és Tomas Opitz, vagyis a TOBE Gallery nyár elején állította ki Modulus című sorozatomat, aminek most három darabját az Art Marketen is bemutatják. A Modulus ritmust, ritmikusságot jelent, ami egy szelektív hulladékgyűjtőben a szemétről készített absztrakt képeimen véletlenszerűen megjelenő ritmusra, lendületre utal. Valójában ezekben a képekben nem a konkrét téma, hanem a kompozíció vibrálása, a valóságban rejlő absztrahálási lehetőség a fontos. A Mucsy Szilvia vezette Random alkotócsoport tagjaként az Isten teremtményei című sorozatomból egy fotográfiát állítok ki. Ez a sorozat nem hétköznapi értelemben vett állatportrékból áll, azokat a vonásokat helyezem előtérbe, amelyeket én látok ezekben az élőlényekben.

rap: Hány műfajban dolgozol?

ML: Rendelésre főleg reklámfotókat készítek, ezen belül tárgy vagy étel-italfotót, autófotózástól egészen a többszereplős reklámfotóig mindent csinálok közel harminc éve. A művészi képeken pedig megélem a fantáziám szabadságát. Ezek a képek egyre őszintébben vallanak rólam és a világról alkotott nézeteimről. Jelenleg az Isten teremtményei mellett a Nexus című portrésorozaton dolgozom, amit a környezetemben felfedezett izgalmas emberekről készítek. Ezek a klasszikus festészet alapjaira épülő képek, melyeken a szereplők belső világát szimbólumrendszereken keresztül fejezem ki.

rap: A testvéreid is képzőművészettel foglalkoznak.

ML: Nővérem, Ági festőművész, az öcsém Gábor, mondhatni, reneszánsz ember, akiben megvan a gyakorlatiasság és látásában a művészi érzékenység. A felmenőink közül senki sem volt művész, nem tudjuk, hogy gurulhattak az almák ilyen messze a fájuktól.

rap: Hol és mikor láthatók a műveid még?

ML: Ami biztos, hogy 2017. januárjában nyílik majd kiállításom a Fest;tisztít Galériában, ahol a Nexus sorozatot szeretném bemutatni. A Random alkotó közösséggel több csoportos kiállításunk is lesz itthon és külföldön, de ezek még alakulnak.

rap: Kinek a portréján látnád magad szívesen viszont?

ML: Pályázatot hirdetnék a portrém elkészítésére, és amelyik fotós munkája nem tetszik, azt irgalmatlanul felpofoznám, ahogy Bendegúz mondja az Indul a bakterházban.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.