„Neked már harmadévesnek kellene lenned” – Nyári Oszkár színész, a Karaván Művészeti Alapítvány vezetője

  • rés a présen
  • 2017. február 6.

Snoblesse

Prah – február 9-én Kaposváron.

rés a présen: Költözik a Karaván Művészeti Alapítvány. Miért?

Nyári Oszkár: Lett egy saját otthonunk: a Ráday utca 34.-ben, a Ferencvárosi Önkormányzat támogatásával és saját erőből, egy volt papírboltból alakítottuk ki bázisunkat, alkotóműhelyünket, amelyből az idei évadban megszületett a Karaván Szobaszínház. Itt két előadásunk van, a Banyamesék gyerekeknek, illetve az I’m online című – internetes zaklatásról szóló – ifjúsági darab, amit elsősorban közép­iskolai osztályoknak játszunk. Koprodukcióban megy két további előadásunk a Pinceszínházban, A Négyszögletű Kerek Erdő című mese és a legfrissebb bemutatónk, Spiró György Prah című darabja. A feladataink, törekvéseink 2000 óta változatlanok: a színház eszközeivel tehetséges, ám hátrányos helyzetű, köztük roma gyerekek és fiatalok képességeinek fejlődését segítjük. S bár a képzés már nem a Pinceszínházban folyik, a jelenlegi vezetés is lehetőséget ad, hogy évről évre, velük koprodukcióban mutathassunk be új darabot.

false

 

Fotó: Memlaur Imre

rap: A Prah másodszor találja meg a társulatot.

NYO: 2015 nyarán egy felolvasószínház-szerű produkciót hoztunk létre belőle egy alkalomra, mert sajnos csak arra futotta a támogatásból. Már ekkor megvolt a terv, hogy koprodukcióban mutassuk be a darabot. Most a Pinceszínház és a kaposvári Csiky Gergely Színház együttműködésében játsszuk. A darabbéli partnerem a feleségem, Nyári Szilvia, az előadást Tóth Géza rendezte, és Somogyi Zoltán tervező álmodta meg a különleges díszletet. Nagyon jó darabnak tartom Spiró György komédiáját, és úgy gondolom, hogy Szilviben is és bennem is egyre nagyobb volt a kíváncsiság, hogy milyen lenne egy kétszereplős darabban együtt játszani.

rap: Mi másban láthat még a közönség?

NYO: Anyaszínházamban, a kaposvári Csiky Gergely Színházban már 21 éve folyamatosan láthatnak. A Pinceszínházban legközelebb február 4-én este megy a Prah, és másnap, 5-én este a Nemzeti Színházban, az Árnyország című előadásban is játszom. Jelenleg hét különböző előadásban vagyok benne, és ebben az évadban még lesz egy bemutatóm, a Rückverc. Az elmúlt években több filmben is szerepelhettem. A Mancsban egy humoros figurát alakítottam, a Veszettekben pedig egy komoly szerepet.

rap: Milyen bemutatókat terveztek a Karavánnal az évad második felére?

NYO: A napokban dől el, addig semmi biztosat nem tudok mondani az új bemutatókról. Egy olyan struktúrában létező színházban, mint a Karaván, ahol nincs biztos, állandó támogatás, nagyon fontos, hogy rugalmasak legyünk, és gyorsan tudjunk reagálni a kínálkozó együttműködésekre.

rap: Mik voltak a legszerencsésebb találkozásaid?

NYO: Szerencsés találkozások címmel több projektünk is megvalósult. Az volt a cél, hogy a roma és a nem roma emberek között mindig egy-egy szerencsés találkozást hozzunk létre, és minden alkalommal gyarapítsuk ezeknek a számát. Az egyik saját szerencsés találkozásom az volt, amikor első alkalommal felvételiztem a színművészetire. Avar István tanár úr felvételiztetett az első fordulóban. Egy pillanatra találkozott a tekintetünk. Mintha mosolygott volna a szeme. Továbbjuttatott. Hazamentem, és elmondtam édesanyámnak, hogy szimpatikus voltam Avarnak, s ha rajta múlna, talán fel is vennének. Édesanyám a szokásos túláradó optimizmusomnak tudta be ezt az egészet. Abban az évben nem is vettek fel. Három évvel később azonban igen. Avar lett a művészi beszéd tanára. A bemutatkozásnál ugyanúgy nézett rám, mint akkor, és azt mondta mosolygó szemmel: Oszi, azt tudod, hogy neked már harmad­évesnek kellene lenned?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."