„Neked már harmadévesnek kellene lenned” – Nyári Oszkár színész, a Karaván Művészeti Alapítvány vezetője

  • rés a présen
  • 2017. február 6.

Snoblesse

Prah – február 9-én Kaposváron.

rés a présen: Költözik a Karaván Művészeti Alapítvány. Miért?

Nyári Oszkár: Lett egy saját otthonunk: a Ráday utca 34.-ben, a Ferencvárosi Önkormányzat támogatásával és saját erőből, egy volt papírboltból alakítottuk ki bázisunkat, alkotóműhelyünket, amelyből az idei évadban megszületett a Karaván Szobaszínház. Itt két előadásunk van, a Banyamesék gyerekeknek, illetve az I’m online című – internetes zaklatásról szóló – ifjúsági darab, amit elsősorban közép­iskolai osztályoknak játszunk. Koprodukcióban megy két további előadásunk a Pinceszínházban, A Négyszögletű Kerek Erdő című mese és a legfrissebb bemutatónk, Spiró György Prah című darabja. A feladataink, törekvéseink 2000 óta változatlanok: a színház eszközeivel tehetséges, ám hátrányos helyzetű, köztük roma gyerekek és fiatalok képességeinek fejlődését segítjük. S bár a képzés már nem a Pinceszínházban folyik, a jelenlegi vezetés is lehetőséget ad, hogy évről évre, velük koprodukcióban mutathassunk be új darabot.

false

 

Fotó: Memlaur Imre

rap: A Prah másodszor találja meg a társulatot.

NYO: 2015 nyarán egy felolvasószínház-szerű produkciót hoztunk létre belőle egy alkalomra, mert sajnos csak arra futotta a támogatásból. Már ekkor megvolt a terv, hogy koprodukcióban mutassuk be a darabot. Most a Pinceszínház és a kaposvári Csiky Gergely Színház együttműködésében játsszuk. A darabbéli partnerem a feleségem, Nyári Szilvia, az előadást Tóth Géza rendezte, és Somogyi Zoltán tervező álmodta meg a különleges díszletet. Nagyon jó darabnak tartom Spiró György komédiáját, és úgy gondolom, hogy Szilviben is és bennem is egyre nagyobb volt a kíváncsiság, hogy milyen lenne egy kétszereplős darabban együtt játszani.

rap: Mi másban láthat még a közönség?

NYO: Anyaszínházamban, a kaposvári Csiky Gergely Színházban már 21 éve folyamatosan láthatnak. A Pinceszínházban legközelebb február 4-én este megy a Prah, és másnap, 5-én este a Nemzeti Színházban, az Árnyország című előadásban is játszom. Jelenleg hét különböző előadásban vagyok benne, és ebben az évadban még lesz egy bemutatóm, a Rückverc. Az elmúlt években több filmben is szerepelhettem. A Mancsban egy humoros figurát alakítottam, a Veszettekben pedig egy komoly szerepet.

rap: Milyen bemutatókat terveztek a Karavánnal az évad második felére?

NYO: A napokban dől el, addig semmi biztosat nem tudok mondani az új bemutatókról. Egy olyan struktúrában létező színházban, mint a Karaván, ahol nincs biztos, állandó támogatás, nagyon fontos, hogy rugalmasak legyünk, és gyorsan tudjunk reagálni a kínálkozó együttműködésekre.

rap: Mik voltak a legszerencsésebb találkozásaid?

NYO: Szerencsés találkozások címmel több projektünk is megvalósult. Az volt a cél, hogy a roma és a nem roma emberek között mindig egy-egy szerencsés találkozást hozzunk létre, és minden alkalommal gyarapítsuk ezeknek a számát. Az egyik saját szerencsés találkozásom az volt, amikor első alkalommal felvételiztem a színművészetire. Avar István tanár úr felvételiztetett az első fordulóban. Egy pillanatra találkozott a tekintetünk. Mintha mosolygott volna a szeme. Továbbjuttatott. Hazamentem, és elmondtam édesanyámnak, hogy szimpatikus voltam Avarnak, s ha rajta múlna, talán fel is vennének. Édesanyám a szokásos túláradó optimizmusomnak tudta be ezt az egészet. Abban az évben nem is vettek fel. Három évvel később azonban igen. Avar lett a művészi beszéd tanára. A bemutatkozásnál ugyanúgy nézett rám, mint akkor, és azt mondta mosolygó szemmel: Oszi, azt tudod, hogy neked már harmad­évesnek kellene lenned?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.