Népi barokk az emberi esendőségről - Darvas Benedek zeneszerző

  • rés a présen
  • 2015. április 10.

Snoblesse

Kezdődik a Parasztopera Fesztivál.

rés a présen: Április 27. és május 4. között öt verzióban is élvezhető Budapesten Pintér Béla szövege és a te zenéd a Parasztopera Fesztiválon. Miért most jött el az alkalmas pillanat egy ilyen találkozóra?

Darvas Benedek: Bölcselkedve azt felelném, hogy most érett meg rá az idő. Gyakorlatiasabban: talán azért, mert a darabot most játsszák a legtöbb helyen. Vagy, ahogy az Átrium Film-Színház mondta: ki bír ellenállni az emberi esendőség ilyen különleges módon megfogalmazott ábrázolásának? Pintér Béla és Társulata a fesztivál idején 287. alkalommal fogja előadni a Parasztoperát.

rap: Mi lesz még a fesztiválon?

DB: Április 27-én, este hétkor kezdődik, a megnyitó koncerttel és szimpóziummal az Átriumban. Földes Tamás, Mohácsi János, Pintér Béla, Rusznyák Gábor és Szikszai Rémusz rendezők boncolgatják a művet és előadásaikat, miközben Kovács Mártonnal és barátainkkal szólunk közbe a magunk zenés módján. Április 28-án a Miskolci Nemzeti Színház verziója látható, 30-án a Budapesti Operettszínházé, május 2-án következik a szombathelyi Weöres Sándor Színház, másnap az eredeti, vagyis Pintér Béla és Társulata, május 4-én pedig a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház adaptációja zárja a fesztivált. A fesztivál kiegészítő eseménye igazi meglepetés: Kazi Roland installációja, a Hiedelemverkli az Átrium előterében.

false

 

Fotó: Kékes Szaffi

rap: Melyik újabb adaptáció az, ami a szívedhez a legközelebb áll?

DB: Az Átriumban lehet majd minden előadáson találkozni velem, mert én is most szeretném megnézni mindet. Barátaim dicsérték az előadásokat, nagyon kíváncsi vagyok rájuk.

rap: Fel tudod idézni azt az időt, amikor Bélával a bemutatóra készültetek?

DB: A kiindulópont az volt, amikor csináltam az Öl, butít című darab végére egy barokkosítást egy népdalból. Erre jött Béla ötlete, hogy kellene csinálni egy operát, amiben a barokk és a népzene koherens, egymásra reagál, keveredik. Boldogan bólintottam, hogy igen, ez nekem is nagyon tetszik. Erre fel találta meg a témát, és elkezdtünk dolgozni rajta. Béla napról napra, oldalról oldalra írta a szövegkönyvet, hozta be, majd közösen megzenésítettük. Kitaláltuk, meghallgattuk, és annak folytatásaként írta tovább. Tehát nem volt egyben a szöveg, sőt a betanítás is oldalról oldalra haladt. Béla hozta a népi témákat és helyeket, ahol elhangzanak, én pedig a barokk témákat, barokkosított népzenéket és a recitativókat.

rap: Mióta dolgoztok együtt, és milyen a munkakapcsolatotok?

DB: A Parasztopera már a negyedik közös munkánk volt Bélával. Egyébként a Gyévuska és a Parasztopera speciális eset, mert igazi szerzőtársi munka. A többi darabnál már nem kell ennyire szorosan együttműködni a szövegíróval. A mi kettőnk munkamódszerére jellemző, hogy együtt, ott helyben találjuk ki a témákat, dallamokat. Leültünk ketten a zongorához, és együtt dolgoztunk, Béla végigkísérte a zene születését. Igen intenzív munkát jelent vele dolgoznom.

rap: Ha film készülne belőle, kit tudsz elképzelni rendezőként?

DB: Na, erre azonnal tudom a választ: a legjobb Hitchcock lenne.

Figyelmébe ajánljuk