Őfelsége pincére voltam

  • 2014. június 12.

Snoblesse

A pikolófiú hrabali története a Vígszínház színpadán elevenedik meg.
false

Már alig várjuk, hogy kéjelegni kezdjenek a vén kéjencek a Kolozsvári Állami Magyar Színház vígszínházi vendégjátéka során – Jiří Menzel filmjének (kritikánk itt) is ez volt az egyik legszebb jelenete, még Szabó István is feltűnt benne vén kéjencként. Addig is álljon itt egy idevágó hrabali idézet:

„A lányok, akiknek az a feladat jutott, hogy itt mulattassák a vendégeket, ezt mindig igen megbecsülték, mert ahogy láttam, itt szakították le a legnagyobb pénzt, és az idősebb ügynökök mindig nevetgéltek és viccelődtek, és a kisasszonyok vetkőztetése itt közös játék volt, az öregurak, miközben megállás nélkül szürcsölték és szagolgatták a kristálykelyhekben szervírozott pezsgőt, szép komótosan, egyenesen az asztalon vetkőztették a kisasszonyt, ahová aztán maga a kisasszony szépen le is feküdt, és a tőzsdeügynökök körberakták a testét poharaikkal és tálaikkal, rajtuk kaviár, meg vékonyra szelt téliszalámi, föltették szemüvegüket, és jó alaposan megnézték minden zegét-zugát annak a szép női testnek, és mint valami divatbemutatón vagy mint a festőiskola műtermében,kérték a lányt, hogy ülne most fel, aztán meg hogy egyenesedjen föl, hogy térdeljen le, hogy lógassa le lábacskáját az asztalról és lóbálja, mintha patakban mosná, és ezek az ügynökök sosem veszekedtek azon, hogy melyik végtag forduljon feléjük, melyik testrész legyen az övék, hanem hatalmas lelkesedéssel,mint a tájképfestők, akik azt viszik föl a vászonra a tájból, ami a legjobban izgatja őket, hasonló, szűnni nem akaró lelkesedéssel nézegették ezek az öregurak közvetlen közelről a szemüvegükön át hol a behajlított könyököt, hol a kibontott üstököt alulnézetből, aztán a lábfejet meg a bokát, vagy a sima hasat, az egyik bekukkantott a popsi két csodálatos girizdje közé, és gyermeki ámulattal meredt arra, amit éppen látott, a másik meg lelkesen kiáltozva bámulta a plafont, mintha magának az Úristennek köszönné, hogy benézhet a kisasszony széttárt combjai közé, és hogy kezével vagy ajkával megérintheti azt, ami neki ezen a testen a legjobban tetszik…”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."