Ógörög ősbemutató

  • 2013. október 17.

Snoblesse

Most felfrissítheti ógörög tudását! A Művészetek Palotájában október 22-én és 24-én lesz az ősbemutatója a Melis László (zene), Euripidész (szöveg) és Jeles András (rendezés) együttműködéséből született operának, a Bakkhánsnőknek. Melis László zeneszerzőt kérdeztük.
false

 

Fotó: Huszti István

ML: Ez egy szó szoros értelmében vett opera. Ami nóvum benne, hogy ógörög nyelven megy, ami minden színháznak és operának az atyja lényegében. Én használom az ókori zeneelméletet is, de sok olyan zenei forma is megtalálható benne, ami azóta történt. Jeles András viszi színre, elég titokzatosan fog kinézni a színpadkép. Végül is víz alatt játszódik a történet, egy tenger alatti világban. 32 szólista vesz részt a produkcióban. Az eredeti szövegkönyv némileg meg lett húzva, s a fordítás – hiszen nem mindenki ért ógörögül – ki lesz vetítve, csak hogy értsük, mi is ez a Bakkhánsnők-történet. Szerintem ez egy rendkívül izgalmas, a mának is abszolút szóló sztori. Egy uralkodót elönt a hübrisz, és nem vesz tudomást arról, hogy vannak nagyobb hatalmak is nála. Ha Dionüszoszt behelyettesítjük olyan nagyobb hatalmakkal, mint például a természet, akkor egy teljesen mai olvasatát kapjuk az ókori történetnek. De ugyanúgy vonatkoztathatjuk a társadalmi berendezkedésekre is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.