OPEN 2016

  • 2016. november 21.

Snoblesse

Nemzetközi Közösségi Színházi Fesztivál a MU Színházban.

Nagyon „open” fesztiválról van szó, annyira openről, hogy azonnali megfejtést kíván a kifejezés. Nos, az „open” esetünkben a részvételi színházra utal, mely jóval több, mint az olyan népszerű és néha oly ijesztő színházi interaktivitás.

Rendben, rendben, de mi is vár magára a nézőre?

„A részvételi színházban a néző résztvevővé válik, átlépheti nézői határait, kifejezheti érzelmeit, döntéseket hozhat, amelyek cselekvésre ösztönzik, tehát felelősséggel lesz a produkció és az adott téma iránt, amellyel megszólították. Az alkotók bizalmi pozícióba helyezik a nézőt, így partnerré, alkotótárssá teszik. A közönség így válik aktív résztvevőjévé az előadásnak. Külföldi és magyar példák is mutatják, hogy az ilyen produkciók alapja általában valamilyen kutatás, amely társadalmi kérdést vizsgál, és érdekérvényesítésre, érvényesülésre biztatja a nézőket.”

false

A program:

November 21.

18.00 Megnyitó

Az OPEN Fesztivál első eseménye is a ráhangolódást szolgálja: Kelemen Kristóf rendezi a megnyitót, amely játékos formában készíti fel a nézőt a részvételi előadások befogadására, esetleges, a hagyományos nézői komfortzónából való kilépéssel kapcsolatos félelmeivel való szembenézésre.

19.00 MU Színház: Ezüstlakodalom

A MU Színház hatvan év feletti civilek által létrehozott közösségi színházi előadása az emberi kapcsolatok, az együttélés és a házasság témáit járja körül.

November 22.

17.00   A Drámainstruktor szak bemutatkozása

A Színház- és Filmművészeti Egyetem 2014 őszén drámainstruktor alapszakot indított drámajátékos szakiránnyal. Az Open Fesztiválra Borbély Szilárd Nincstelenek című regénye alapján készült foglalkozással érkeznek.

19.00 Káva Kulturális Műhely: Lady Lear

Felnőtteknek szóló interaktív előadás. Az alkotók olyan téma közelébe merészkednek, amit legtöbben próbálunk elkerülni, mégis utolér. Mi lesz az Anyával, ha Fiai segítségére szorul? Mi lesz a három Gyerekkel, ha az Anyára kell gondot viselniük?

November 23.

17.00 casaBranca: ATLAS BUDAPEST (75p); Zimmer Frei: FAMILY AFFAIR werkfilm (20p) – filmvetítés

Az ATLAS BUDAPEST rendhagyó színházi előadás 100 magyarországi civil szereplő életére, foglalkozására, karakterére épült a portugál rendezők koncepciója alapján. 100 ember közösen hozta létre 100 különböző életpálya, 100 külön egyéniség atlaszát, a társadalom színpadi lenyomataként. A film a 2014. szeptember 4-i előadás felvétele.

A ZimmerFrei egy olasz és belga művészekből álló alkotócsoport, akik 2016 áprilisában Budapesten dolgoztak budapesti önkéntes családokkal. A közös munka gyümölcse egy új közösségi színházi előadás, a Family Affair lett, amely dokumentum-színházi elemekkel készül.

19.00 KOMA: Te tudod, én élem

A KOMA előadása családi történetekből, a szereplők saját életéből mutat meg sokféle élethelyzetet, amivel mindenki nap mint nap találkozhat.

November 24.

17.00 A közösségi játékról – workshop a KOMA társulattal a közösségi színház alapjairól

19.00 Mentőcsónak Egység – STEREO Akt: CÍM NÉLKÜL hajlék-kaland-játék

A Mentőcsónak Egység és a STEREO Akt közös előadása egy interaktív színházi társasjáték, amely révén a hajléktalan emberek életébe nyerünk bepillantást, játékosként megpróbálhatunk megélni, túlélni fél évet otthontalanul.

November 25.

19.00 Ivana Müller (HR/NL): We Are Still Watching

Az előadás formáját tekintve olyan, mint egy olvasópróba: a nagyjából egy órányi együtt töltött idő a nézőket közösséggé kovácsolja, melynek tagjaként képesek önálló és közös döntéseket is meghozni, mialatt feladatuk „csupán” annyi, hogy egy számukra más által megírt szöveget olvassanak fel.

20.30 Közönségtalálkozó és szakmai beszélgetés

November 26.

17.00 casaBranca workshop bemutató: Trigger of Happiness

A TRIGGER OF HAPPINESS Európa számos országában megtörténik; az alkotók portugál, svéd és francia fiatalokkal végeznek közösen kutatásokat a „boldogság kulcsáról”. A kiválasztott jelentkezők egy egyhetes workshopon vesznek részt, és a közös munka végén, az OPEN Fesztivál zárónapján nyilvános munkademonstrációt tartanak.

19.00 Molnár Csaba – MU Színház – SÍN: CMMN SNS PRJCT (bemutató)

A 2015 őszén először megrendezett OPEN Fesztivál programjában szerepelt Martin Schick és Laura Kalauz által jegyzett CMMN SNS PRJCT című előadás, melynek jogait Molnár Csaba táncos/koreográfus vásárolta meg, majd Raubinek Lilit és Szász Dánielt kérte fel az itthoni bemutató megtartására.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.