Snoblesse Special: Visky András a 25. JAK-táborról

  • 2013. augusztus 23.

Snoblesse

Mitől JAK a JAK? A shakespeare-i kérdésre Visky András író, az augusztus 27–31. közötti írótábor drámaszemináriumának vezetője adja meg a választ.
false

VA: „A 25. JAK-tábor: negyed század mindig fiatal irodalom. Milyen friss, az önelégültségnek semmilyen jelét nem tapasztalhatni: kihagyhatatlan. Felnőtt gyermekeim úgy emlékeznek vissza a (még tatai) JAK-táborokra, mint a család legemlékezetesebb nyári programjára. Talán mert az irodalom egyszerre a komolyság és élvezet közvetlenségét jelentette számukra, és mert sokféle találkozás örömében részesültek. Ebben az évben csaknem 80 arcnak, 80 hangnak, 80 megszólalásnak teszi ki magát a tábor bátor lakója – ha a külön föl nem kért hozzászólókat nem számítjuk: írók, műfordítók, zenészek, képzőművészek, performerek, (kultúr)politikusok. És, ne feledjük, slammerek. De számítsunk és számítunk a külön fel nem kért megszólalókra is, mert ez teszi a tábort a beszélgetés valódi helyévé, és ettől JAK a JAK. Egy nyári egyetem, amely a személyes részvételt valóban komolyan gondolja.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."