Snoblesse Special: Visky András a 25. JAK-táborról

  • 2013. augusztus 23.

Snoblesse

Mitől JAK a JAK? A shakespeare-i kérdésre Visky András író, az augusztus 27–31. közötti írótábor drámaszemináriumának vezetője adja meg a választ.
false

VA: „A 25. JAK-tábor: negyed század mindig fiatal irodalom. Milyen friss, az önelégültségnek semmilyen jelét nem tapasztalhatni: kihagyhatatlan. Felnőtt gyermekeim úgy emlékeznek vissza a (még tatai) JAK-táborokra, mint a család legemlékezetesebb nyári programjára. Talán mert az irodalom egyszerre a komolyság és élvezet közvetlenségét jelentette számukra, és mert sokféle találkozás örömében részesültek. Ebben az évben csaknem 80 arcnak, 80 hangnak, 80 megszólalásnak teszi ki magát a tábor bátor lakója – ha a külön föl nem kért hozzászólókat nem számítjuk: írók, műfordítók, zenészek, képzőművészek, performerek, (kultúr)politikusok. És, ne feledjük, slammerek. De számítsunk és számítunk a külön fel nem kért megszólalókra is, mert ez teszi a tábort a beszélgetés valódi helyévé, és ettől JAK a JAK. Egy nyári egyetem, amely a személyes részvételt valóban komolyan gondolja.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.