Snoblesse Special: Visky András a 25. JAK-táborról

  • 2013. augusztus 23.

Snoblesse

Mitől JAK a JAK? A shakespeare-i kérdésre Visky András író, az augusztus 27–31. közötti írótábor drámaszemináriumának vezetője adja meg a választ.
false

VA: „A 25. JAK-tábor: negyed század mindig fiatal irodalom. Milyen friss, az önelégültségnek semmilyen jelét nem tapasztalhatni: kihagyhatatlan. Felnőtt gyermekeim úgy emlékeznek vissza a (még tatai) JAK-táborokra, mint a család legemlékezetesebb nyári programjára. Talán mert az irodalom egyszerre a komolyság és élvezet közvetlenségét jelentette számukra, és mert sokféle találkozás örömében részesültek. Ebben az évben csaknem 80 arcnak, 80 hangnak, 80 megszólalásnak teszi ki magát a tábor bátor lakója – ha a külön föl nem kért hozzászólókat nem számítjuk: írók, műfordítók, zenészek, képzőművészek, performerek, (kultúr)politikusok. És, ne feledjük, slammerek. De számítsunk és számítunk a külön fel nem kért megszólalókra is, mert ez teszi a tábort a beszélgetés valódi helyévé, és ettől JAK a JAK. Egy nyári egyetem, amely a személyes részvételt valóban komolyan gondolja.”

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.