Social error – The last man in Budapest

  • 2013. június 5.

Snoblesse

Hámori Gabriella és még sokan mások Bodó Viktor társadalmi túlélőshow-jában.
false

A Szputnyik Hajózási Társaság produkciója egy társadalmi túlélőshow, ahol a tét, hogy ki nyeri meg a játékot, ki kapja meg az „Utolsó ember Budapesten” díjat. A játékot a Nagy Testvér vezeti, aki a feladatok teljesítése után pontoz és megszavaztatja a nézőket. A játék alapcsapata tíz magyar játékos, hozzájuk csatlakoznak a helyi beszálló játékosok vagy bevándorlók, akik jelentős hátránnyal indulnak, és a későbbiekben sem lesz jobb a helyzetük. Bodó Viktor túlélőshow-jának szereplői: Hajduk Károly, Hámori Gabriella, Pető Kata, Bánfalvi Eszter, Tenki Réka, Makranczi Zalán és még sokan mások.

Ha nem világos, mi az a social error, a Szputnyik készséggel eligazít. Tehát:

Social error az,

amikor hajléktalanok fagynak meg az utcán, miközben üresen állnak
óriási ingatlanok

és halomban állnak a raktárakban az ételek

amikor kifizethetetlenek a számláid, miközben tisztességes munkával agyondolgozod
magad

amikor a gyerekeket bűnözőnek tekintik vagy bűnözésre kényszerítik

amikor a politikai játszmák áldozatai leszünk

amikor egyéni üzleti érdekek nyomorba taszítanak tömegeket

amikor nem védjük meg azt, aki védelemre szorul

amikor megismétlődik a történelemben az, ami nem ismétlődhetne meg

amikor tömegeknek kell elhagyniuk az otthonukat és nincs hova menniük, ezért menekülttáborokban zsúfolódnak

amikor a kormány rendőrökkel leveri a békés tüntetőket amikor tüntetni kell, mert már más nem segít

amikor már az sem segít

amikor a tanár terrorizálja a gyereket

amikor a gyerek megveri a tanárt

amikor az erősebb elveszi a gyengébbtől mindenét

amikor a pénzért olyat csinálunk, amit nem akarunk csinálni amikor harmadik generációs munkanélküli valaki

amikor nincs esélye tanulni amikor nincs esély

amikor zsidóznak, cigányoznak, négereznek, buziznak amikor elfordítjuk a fejünket és továbbmegyünk

amikor egy gyerek fel akarja venni az aknát a földről, és leszakad a karja amikor felrobbantja az egyik a másikat

amikor inkább élnénk egy drog fogságában, mint hogy a valóságot megéljük, és ezért bűnözővé válunk

amikor hallgatunk

amikor hagyjuk magunkat

amikor hagyjuk a másikat

amikor „a háború: béke – a szabadság: szolgaság – a tudatlanság: erő” (Orwell: 1984)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.