Susanne Bier retrospektív

  • 2015. január 27.

Snoblesse

A legrövidebb út egy jobb világtól az esküvő utánig.
false

Annyi mondanivalónk van Susanne-ról, hogy azt se tudjuk, hol kezdjük. Azt most inkább nem is említenénk, hogy híres-nácis beszédében Lars von Trier a szintén dán és szintén a Zentropa stúdió körül forgolódó rendezőnőnek is beszólt, a szalonképtelenség fogalmát a legmesszemenőbbig kimerítve. Szóval, a lényeg: Susanne nyert egy legjobb idegen nyelvű Oscart az Egy jobb világért, jelölve volt  az Esküvő utánért, és egy filmben – méghozzá egy szerelmes limonádéban – szerepeltette Pierce Brosnant, Paprika Steent és Kim Bodniát. Ja, igen, és ő hozta meg az első igazán nagy bukást Jennifer Lawrence-nek és Bradley Coopernek (Serena), és hát ez sem kis teljesítmény. De mi most csak a szépre emlékezünk, ám mielőtt ezt megtennénk, álljon itt egy friss hír: Susanne Bier rendezi az Éjszakai portás című John Le Carré regényből (interjúnk Le Carréval itt) készült tévésorozatot Hugh Laurie és Tom Hiddlestone főszereplésével. Ez aztán az illusztris  társaság!

A Puskin mozi Bier-maratonján a Csak a szerelem számít (16.00), az Esküvő után (18.15) és az
Egy jobb világ (20.30) megy – ebben a sorrendben.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.